Sukunimi Turunen löytyy myös internetin Avotayny-linkistä? Mitä tämä mahtaa kertoa Turusten varhaisista juurista? Onko tutkittu pitemmälle kuin 1500-luvun…

Kysytty

Sukunimi Turunen löytyy myös internetin Avotayny-linkistä? Mitä tämä mahtaa kertoa Turusten varhaisista juurista? Onko tutkittu pitemmälle kuin 1500-luvun alkupuolelle, jolloin Paavo Matinpoika Turunen oli isäntänä Puutosmäellä? Hänen isästään Matti Turusesta on tiedossa vain nimi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Turunen-sukua on tosiaan tutkittu 1500-luvulta alkaen kirjassa Sukumme taivallus: osa 1, Puutosmäen Paavo Matinpoika Turusen sukua 1500-luvulta alkaen (Heikki A. Turunen).

En onnistunut löytämään tuota nimeä Avotaynu-sivustolta. Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan Sukunimet-kirjan mukaan Turunen on ollut 1600-luvulle tultaessa yleinen nimi Savossa, Laatokan ja Pohjois-Karjalassa , Kainuussa ja Pohjois-Pohjanmaalla. 1500-luvulta on myös merkintöjä tästä nimestä, mutta sen varhaisemmalta ajalta ei meidän lähteidemme avulla tietoa löytynyt.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Turku on merkinnyt suomen kielessä myös toria, vrt. turuilla ja toreilla.