Mistä tulee nimi Sarvilahti? Onko yhteyttä Creutz nimeen?

Kysytty

Hei!
Mistä tulee nimi Sarvilahti? Onko yhteyttä Creutz nimeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sarvilahti-nimeä ei löytynyt kirjaston nimioppaista. Se ei ole kovin yleinen nimi. Väestörekisterikeskuksen Nimipalvelun mukaan nimi on tai on ollut 136 suomalaisella:

http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/

Sukunimenä Sarvi on yleisempi. Sarvi on alkujaan voinut olla ihmisen liikanimi, tai se on voinut liittyä asuinpaikkaan ja esim. siellä olevaan terävään niemenkärkeen, "sarveen".

Yhteyttä Creutz-nimeen ei löytynyt.

4 ääntä

Kommentit

Amiraali Lorentz Creutz aloitti Suur-Sarvilahden (Stor-Sarvlax) kartanon rakentamisen silloisessa Pernajan pitäjässä 1672. Kartanolinna valmistui 1683 ja siirtyi sittemmin von Bornin suvulle. Kartano on yhä olemassa, sijainti fyysisesti entinen mutta kuntaliitosten kautta hallinnollisesti Loviisan kaupungin alueella. Omistaja on nykyään Svenska litteratursällskapet. Rakennus on vaurioitunut ja korjattu useita kertoja vuosisatojen aikana. Creutzeilla on ollut toinenkin kartano Pernajassa, Malmgård.
Tähän voisi kirjastonhoitaja linkata kysy.fi-vastauksen, joka koskee Sarvilahden kartanoa, please.