Miten päästä sisälle musiikin (teorian) maailmaan nelikymppisenä ummikkona? Oma kouluaikainen musiikinopetus ei perehdyttänyt asiaan mitenkään. Nuotit tiedän,…

Kysytty

Hei, miten päästä sisälle musiikin (teorian) maailmaan nelikymppisenä ummikkona? Oma kouluaikainen musiikinopetus ei perehdyttänyt asiaan mitenkään. Nuotit tiedän, mutta jo duurit, mollit, stemmat yms. menevät heprean puolelle.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Timo von Creutleinin teos "Musiikin teorian kuntokoulu" antaa hyvät perustiedot. Se soveltuu sekä kevyen että klassisen musiikin harrastajalle, eikä ole turhan puuduttava.

Tietämystään voi syventää musiikin osa-alueita(melodia, harmonia, rytmi, säveltapailu jne.) käsittelevillä teoksilla myöhemmin.

Teorian opiskelussa kannattaa käyttää apuna jotain sointusoitinta - kosketinsoittimet soveltuvat tarkoitukseen parhaiten.

Olennaista on myös oman kuulon - tai kuulemisen - kehittäminen säveltapailun avulla.