Onko kirjastoissa olemassa nuotteja käsitteleviä kirjoja? Päätin alkaa opiskelemaan nuotteja siis ihan näitä esimerkiksi pianolla soitettavia nuotteja. Olisi…

Kysytty

Onko kirjastoissa olemassa nuotteja käsitteleviä kirjoja?

Päätin alkaa opiskelemaan nuotteja siis ihan näitä esimerkiksi pianolla soitettavia nuotteja. Olisi oikein hienoa, jos kirjassa saisi selville kaikki nuotit, soinnutkin olisi ihan hyvä tietää.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastoista löytyy runsaasti erilaisia soitonoppaita aloittelijoille sekä musiikinteoriaan johdattavia kirjoja.

Voisit kokeilla HelMetin sanahakua vaikkapa asiasanoilla "soitonoppaat", "piano", "musiikinteoria" ja "alkeistaso".

Pianokoulujen klassikko on Michael Aaronin Pianokoulu-kirjasarja, jonka avulla lukemattomat sukupolvet - vastaaja mukaanluettuna - on opetellut pianonsoittoa.

Tuoreemmista, kotimaisista pianokouluista voisi mainita teokset Pianon avain. 1 (Warner/Chappell Music Finland, 2005) ja Suomalainen pianokoulu. 1 (WSOY, 2003).

Ensiksi mainittu teos on lapsille ja nuorille tarkoitettu uusi pianokoulu, joka selvittää musiikin peruskäsitteistöä, vapaansäestyksen ja improvisoinnin alkeita sekä harjoittaa pianonsoiton tekniikkaa ja nuotinlukua. Vastaa musiikkioppilaitosten peruskurssia 1/3. Lopussa nuottikartta ja musiikkitermejä.