Otsikko
Sanan "nepa" (serkku) etymologia? Voi olla myös muodossa "nepukka".

Kysytty

Sanan "nepa" (serkku) etymologia? Voi olla myös muodossa "nepukka".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Serkkua tai serkunlasta merkitsevä nepa (tai nepaa) on itämerensuomalasten kielten kautta omaksuttu sana, joka on indoeurooppalaista perua.

Indoeurooppalaisessa kantakielessä nepōt- takoitti lapsenlasta tai veljen t. sisaren poikaa. Samoin esimerkiksi muinaisliettuassa sana nepotisnepuotisnepatis sana lapsenlapsi; veljen t. sisaren poika, serkunpoika’.

Samaa kantaa on esimerkiksi viron nõbu ’serkku’ ja pohjoissaamen næppe ’sisaren lapsi, miehen veljen t. sisaren lapsi’.

Kielitoimiston etymologisesta sanakirjasta voit lukea lisää aiheesta:

https://kaino.kotus.fi/ses/?p=qs-article&etym_id=ETYM_5f8afaec216fc1c16…