Sain tehtäväksi tutkia miten vankiluku on kehittynyt hollannissa, Japanissa, englannissa ja skotlannissa viimeisten vuosikymmenten aikana,mitkä tekijät ovat…

Kysytty

Sain tehtäväksi tutkia miten vankiluku on kehittynyt hollannissa, Japanissa, englannissa ja skotlannissa viimeisten vuosikymmenten aikana,mitkä tekijät ovat siihen vaikuttaneet muutoksiin ja miten niiden ennustetaan kehittyvän. Opettaja neuvoi käyttämään suomenkielisiä lähteitä esim. tietosana kirjaa. Tehtävä on lyhyt fakta tehtävä. Osaatko neuvoa lähteitä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tilastokeskukselta ilmestyy vuosittain Suomen tilastollinen vuosikirja, johon sisältyy myös kansainvälisiä tilastotietoja. Vuosikirjasta löytyy tilastotietoa myös vankien lukumääristä maittain.

Tilastokeskuksen verkkosivuilta www.tilastokeskus.fi/tup/kvportaali/index.html
löytyy kansainvälistä tilastotietoa- portaali, johon on koottu keskeisiä kansainvälisiä tilastotietoja ja tietolähteitä. Mukaan on valikoitu tärkeimpien ja luotettavimpien kansainvälisten järjestöjen ja yhteisöjen tuottamia veloituksettomia tietolähteitä. Esim. tietokantalähteistä kun etsit aihealueittain, tilastotietoja vankien lukumäärästä löytyy otsikon ”oikeus” alla.
Eri maiden tilastovirastojen linkit on jaoteltu maanosittain ja ne löytyvät myös tilastokeskuksen sivuilta www.stat.fi/tup/tilvir/index.html
Lehtiartikkeleita voit etsiä myös kotikoneelta Arto-viitetietokannasta osoitteessa arto.linneanet.fi. Tietokannasta löytyy pääasiassa tietoa siitä, missä lehdissä aiheesta on kirjoitettu - varsinaisia lehtiä joudut kysymään kirjastossa.