Otsikko
Kuinka monta prosenttia yleisten kirjastojen kaikista käytettävissä olevista varoista käytetään a) kirjastopalvelujen kehittämiseen ja b) johtamiseen?

Kysytty

Kuinka monta prosenttia yleisten kirjastojen kaikista käytettävissä olevista varoista käytetään a) kirjastopalvelujen kehittämiseen ja b) johtamiseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valtakunnallisessa kirjastotilastossa http://tilastot.kirjastot.fi/ on tietoja lähinnä kirjastojen perustoiminnoista, kuten lainoista, kokoelmista, henkilökunnan ja toimipaikkojen määrästä.

Kirjastojen kehittämiseen ja johtamiseen liittyviä tilastotietoja ei näistä julkisista tilastoista löydy. Pitäisi myös määritellä, mitä näillä termeillä tarkoitetaan – tarkoittaako kehittäminen esim. tietojärjestelmiin, työmenetelmiin, henkilöstön koulutukseen liittyviä toimenpiteitä vai jotakin muuta. Lasketaanko johtamiseen kirjaston johtajan/johtajien palkka tai myös joitakin muita hallintoon liittyviä kuluja jne.

Kirjastoalan ylimpänä hallintoviranomaisena toimii opetusministeriö, joka jakaa vuosittain kirjastoille avustuksia erilaisiin kehittämishankkeisiin. Nämä avustukset ainakin voidaan selkeästi laskea kirjastotoiminnan kehittämiseksi. Opetusministeriön sivuilla http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/hallinto/?lang=fi sanotaan myös, että
”Valtion aluehallintoviranomaisina toimivat lääninhallitukset, jotka yhteistyössä opetusministeriön kanssa mm. seuraavat ja edistävät väestön tarvitsemia kirjasto- ja tietopalveluja sekä arvioivat niiden saatavuutta ja laatua.” Lääninhallituksista saattaisi siis löytyä niiden oman alueen kirjastojen kehittämishankkeisiin liittyviä tilastoja. Esim. Länsi-Suomen lääninhallituksen kirjastotoimeen liittyvä esittely ja yhteystiedot löytyvät osoitteesta http://www.laaninhallitus.fi/lh/lansi/siv/home.nsf/pages/A62E598FBE4E8D…

Kukin kirjasto kirjaa vuosittain omaan budjettiinsa erilaisia kehittämishankkeita ja –projekteja. Nämä menoerät ovat ”piilossa” eri momenteilla, ja käytännöt varmaankin vaihtelevat kirjastosta toiseen. Niiden selvittämiseen ei varmaan ole muuta keinoa kuin kysyä kirjastoilta niiden käytännöistä ja toimintatavoista.