Mikä on tällä hetkellä Suomen suurin kirjasto neliometrejen suhteen? Entä missä Suomen kirjastossa on eniten kirjoja? Ja missä Suomen kirjastossa on pisimmät…

Kysytty

Mikä on tällä hetkellä Suomen suurin kirjasto neliometrejen suhteen?
Entä missä Suomen kirjastossa on eniten kirjoja?
Ja missä Suomen kirjastossa on pisimmät aukioloajat?
Ja olenko ainoa joka näitä juttuja miettii?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Erilaisia tilastovertailuja Suomen yleisten kirjastojen välillä voi tehdä kirjastot.fi -palvelun sivulla
http://tilastot.kirjastot.fi/
Valitettavasti kyseisellä sivulla kirjastot on laitettu kunnittain yhteen, joten tietoja yksittäisen kirjaston osalta sieltä ei saa.

Pinta-ala on sellainen tieto, että sitä ei välttämättä löydy kaikkien kirjastojen omiltakaan sivuilta. Sen sijaan tietoja kunkin kirjaston kokoelmista ja aukioloajoista löytyy kirjastojen vuosikertomuksista, joita löytyy kirjastojen omilta sivuilta. Valitettavasti kaikki yleiset kirjastot eivät laita vuosikertomuksia ja tilastoja esille sivuilleen, joten tulokset voivat olla vaihtelevia.

Kokosin tähän alle tilastotietoa vuoden 2016 tilanteen mukaan. Tilastoinnissa kirjastot on laitettu kunnittain yhteen.

Suomen suurimmat kirjastot vuosi 2016:
1. Helsingin kaupunginkirjasto 36 875 hyöty neliömetriä
2. Espoon kaupunginkirjasto 20 227 hyöty neliömetriä
3. Oulun kaupunginkirjasto 14 358,80 hyöty neliömetriä

Suurimmat kokoelmat (kaikki aineisto) vuosi 2016:
1. Helsingin kaupunginkirjasto 1 819 550
2. Oulun kaupunginkirjasto 957 272
3. Turun kaupunginkirjasto 885 571

Suurimmat kirja-aineistot vuosi 2016:
1. Helsingin kaupunginkirjasto 1 524 152
2. Oulun kaupunginkirjasto 792 379
3. Joensuun kaupunginkirjasto 770 130

Eniten aukiolotunteja vuosi 2016:
1. Helsingin kaupunginkirjasto 117 806
2. Espoon kaupunginkirjasto 63 069,49
3. Oulun kaupunginkirjasto 49 934

Eniten aukiolotunteja, jolloin henkilökunta paikalla:
1. Helsingin kaupunginkirjasto 106 848
2. Oulun kaupunginkirjasto 41 316
3. Espoon kaupunginkirjasto 37 676, 16