Yritin löytää tilastotietoa, vaan en onnistunut... Siispä kuinka monella Suomen yleisistä kirjastoista on tällä hetkellä oma kotisivu tai kokoelmatietokanta…

Kysytty

Yritin löytää tilastotietoa, vaan en onnistunut... Siispä kuinka monella Suomen yleisistä kirjastoista on tällä hetkellä oma kotisivu tai kokoelmatietokanta verkossa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helpoimmin löydät tiedon Sykkeen sivuilta http://www.kirjastot.fi ja sieltä Mainio-tietokannasta, jossa on lueteltu kaikki Suomen kunnan/kaupunginkirjastot. Jokaisen kunnan kohdalla on tieto kotisivusta ja kokoelmatietokannasta, joten pieni laskutoimitus tarvitaan.

Vuonna 2000 kokoelmatietokantoja on verkossa 107 kpl. Koska useat niistä ovat alueellisia yhteisluetteloita, yli 80% yleisistä kirjastoista on jo saanut kokoelmansatietokantansa käyttöön netin kautta. Noin 70%:lla kirjastoja on oma kotisivu.