Otsikko
Saako mikrofilmillä olleita artikkeleita julkaista yrityksen facebook- sivulla? Hallussani on kopio Kuusankosken Sanomien artikkelista, joka on kirjoitettu v…

Kysytty

Saako mikrofilmillä olleita artikkeleita julkaista yrityksen facebook- sivulla? Hallussani on kopio Kuusankosken Sanomien artikkelista, joka on kirjoitettu v. 1980 ja siinä on vanha valokuva n. 30-luvulta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Osa lehtiaineistoista ei täytä itsenäisen teoksen kriteereitä, mutta erilliset artikkelit nauttivat lähes poikkeuksetta tekijänoikeuden suojaa. Sanomalehtiartikkelin teksti on tekijänoikeuden suojaama, vaikka se olisi mikrofilmillä. Joissakin tapauksissa lehdet ovat sopineet toimittajiensa kanssa, että kaikkien artikkeleiden oikeudet siirtyvät lehdelle. Käyttäjän kannalta olennaista on, että suoja on voimassa alkuperäisen kirjoittajan kuolemasta 70 vuotta eteenpäin. Tässä tapauksessa on selvää, että teksti on edelleen suojattua joten sen käyttämiseen FB-sivuilla täytyy pyytää lupa Kuusankosken Sanomilta tai kirjoittajalta, jos nimi on mainittu.

Vuonna 1980 julkaistussa lehtijutussa olevan vanhan valokuvan käyttöoikeus on monimutkainen asia, koska kuvilla on kahdenlaista suojaa. Ns. itsenäiset valokuvateokset saavat suojaa 70 vuotta tekijänsä kuolemasta, mutta tavanomaiset "näppäykset" vain 50 vuotta kuvan ottamisvuodesta. Tietämättä, mistä kuvasta on kyse, on mahdotonta ottaa tarkemmin kantaa. Yleensä noin vanhojen yleiskuvien perään ei kukaan kysele, mutta jos kuva on jonkin tunnetun ateljeen kuvaajan ottama, tilanne voi olla toinen.

Heikki Poroila