Teen opinnäytetyötä aiheenani fanifiktio ja nuortenkirjastotyö. Tarkoituksenani on tutkia olisivatko fanifiktiota harrastavat nuoret kiinnostuneita…

Kysytty

Hei, teen opinnäytetyötä aiheenani fanifiktio ja nuortenkirjastotyö. Tarkoituksenani on tutkia olisivatko fanifiktiota harrastavat nuoret kiinnostuneita osallistumaan kirjaston aiheeseen liittyviin tapahtumiin. Varsinainen kysymykseni on, onko Suomessa tutkittu/kirjoitettu fanifiktion tekijänoikeudellisista ongelmista? Eniten kiinnostaa Suomen lainsäädännön näkemys fanifiktion laillisuudesta. Tiedän että Yhdysvaltojen laissa on mainittu käsite fair-use/reilu käyttö, joka sallii esim. toisen kirjailijoiden hahmojen käytön parodisesessa tai kriittisessä yhteydessä. Löytyykö Suomen laista mitään vastaavaa, tai onko asiasta tekijänoikeus/fanifiktio yleensäkään kirjoitettu Suomessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Anglo-amerikkalainen ja eurooppalainen tekijänoikeus poikkeavat juuri tässä toisistaan merkittävästi. Meillä on suhteellisen tarkat säädökset siitä, mikä on sallittua, mikä ei. Meillä ei toisaalta ole lainkaan tämän "fair use" -käytännön vastinetta.

Varsinaiseen kysymykseen "fanifiktion" laillisuudesta voi vastata helposti. Jos lopputulos ei ole plagiaatti vaan ainoastaan käyttää toisen tekijän teosta lähtökohtana ja/tai innoittajana, se saa suojaa itsenäisenä teoksena. Kuka tahansa saa meillä kirjoittaa oman versionsa "Harry Potterista", kunhan lopputulos on itsenäinen eikä plagioi alkuperäisteoksen ideoita ja juonikaavioita. Erityisesti parodiat ovat kautta historian olleet suosittuja, eikä niiden tekemiseen normaalisti ole estettä.

On kuitenkin ymmärrettävä, että fanifiktionkin täytyy olla omaperäistä ja itsenäistä luovaa työtä, jotta se saa tekijänoikeuden suojaa itsenäisenä teoksena. Olemassaolevan teoksen juonikäänteitä ei saa kopioida sellaisenaan, se on plagiointia, vaikka itse sanonnat eivät sitä olisikaan.

Tekijänoikeus on asianomistajaoikeutta eli jotta jostain fanifiktiosta voisi nousta kiistaa, alkuperäisteoksen oikeudenhaltijan tulee nostaa asiassa kanne. Kynnys on varmasti aika korkea erityisesti fanifiktion kohdalla, mutta ei ole mahdotonta, että oikein törkeä plagiaatti, jolla myös tehdään rahaa, aiheuttaisi oikeudellisia seuraamuksia.

Aihepiiristä tuskin löytyy suomenkielistä kirjallisuutta, koska meillä ei liene juuri lainkaan fanitettavia kohteita. Itse en muista tästä aihepiiristä aiemmin lukeneenikaan.

Heikki Poroila 11.5.2013