Saako työssään hyödyntää piirroshahmoja vai ovatko nämä suojattu teijänoikeuslailla? Esim. saako leipuri tehdä Muumin mallisen kakun tai Mikki Hiiri…

Kysytty

Saako työssään hyödyntää piirroshahmoja vai ovatko nämä suojattu teijänoikeuslailla? Esim. saako leipuri tehdä Muumin mallisen kakun tai Mikki Hiiri sokerikoristeita, saako maalari maalata Dumbon tai Aku Ankan asiakkaansa seinälle, saako tatuoija tatuoida Kaj Stenvallin ankan asiakkaan käteen, saako ompeija tehdä hatun joka näyttää Pikazulta tai Angry Birdsiltä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Alkuperäisellä tekijällä tai hänen oikeuksiensa haltijalla (kuten Disney-yhtiöllä) on oikeus tiettyyn taiteelliseen lopputulokseen, joka ilmenee kaikkien tunnistettavissa olevana muumina tai mikkihiirenä. Rajanveto on hankalaa, mutta esimerkiksi Kaj Stenvall on Suomessa tehnyt suuren määrän itsenäisiä maalauksia, joiden hahmossa joku voi nähdä Aku Ankan. Hän on käyttänyt ideaa, mutta ei kopioinut sellaisenaan. Se on sallittua, vaikka usein tulkinnanvaraista.

Suuret kansainväliset viihdeyhtiöt valvovat oikeuksiaan tiukasti, joten en suosittele kokeilemaan rajoja. Ainakin Yhdysvalloissa Disney & Co suojelevat näitä asioita tekijänoikeuden lisäksi myös tavaramerkkioikeudella, joka saattaa kattaa fontteja ja hahmoja.

Olennaista on myös se, mihin tunnistettavissa oleva ja todennäköisesti suojattu piirroshahmo kopioidaan. Ei ole mitään estettä teettää sellaista oman huoneen seinälle, siinä pysytään yksityisyyden puitteissa. Tatuointi piilossa on myös yksityisaluetta, mutta otsassa välttämättä ei.

Nyrkkisääntö on, että jos uudessa kuvassa ei ole riittävästi omaperäisyyttä (kuten Stenvallilla), se voidaan tulkita kopioksi. Kopion käyttötarkoitus määrittelee, onko kyseessä tekijänoikeuden rikkomus vai ei. Edes Disneyn lakimiehet tuskin puuttuvat hääkakun koristeisiin, ellei niitä käytetä pysyvästi leipomon mainoksessa. Julkisesti esillä olevat piirroshahmojen kopiot rikkovat hyvin helposti oikeuksia, joita monissa tapauksissa myös valvotaan.

Heikki Poroila 27.5.2014