Runo jossa avoliitossa ja siten "synnissä elänyt" pariskunta heräilee haudastaan viimeiselle tuomiolle. "-hymyili tomut toisilleen..." Kuka lienee kirjailija?

Kysytty

Runo jossa avoliitossa ja siten "synnissä elänyt" pariskunta heräilee haudastaan viimeiselle tuomiolle. "-hymyili tomut toisilleen..." Kuka lienee kirjailija?

Vastaus

Vastattu

Etsitty runo on Elvi Sinervon Tarina suuresta rakkaudesta. Se julkaistiin ensimmäisen kerran Sinervon kokoelmassa Oi lintu mustasiipi (1950). Synnissä runon pari ei kuitenkaan elänyt – vihillä oli käyty asianmukaisesti: "He köyhät oli – lemmellään / esteitä ollut ei. / Siks poika kihlat käytyään / vihille tytön vei." Kuolema erotti rakastavan parin, kun vaimo "vettä noutaen / kuukahti avantoon". Järkyttynyt mies hirttää itsensä ja pari haudataan aivan eri paikkoihin: " - kas, laki sääti niin: // ken itseltänsä hengen vei, / hän lepoon siunattuun / keralla kristikansan muun / maan multiin päässyt ei." Vain vaimon suodaan päästä siunattuun maahan, mies kuopataan koruttomasti kirkkoaidan taa: " – sen näki naakat vain. // Mut vaimo papin, lukkarin / sai sentään haudalleen, -- " Kesken hautajaismenojen "maa järkkyy, vavahtaa" – hautakivet ja ristit kaatuvat, mutta nousevat oikopäätä itsestään takaisin pystyyn. "On hautuumaa kuin ennenkin. / Sen yllä tuuli käy. / On siinä eukon arkkukin, / vaan – vainajaa ei näy. // Kas, vanhan rakkaan luokse tien / löys läpi mullankin." Vainajat kohtaavat, vaihtavat pari sanaa, vaikenevat ja jatkavat ikuista lepoaan rinta rinnan. Kuluu "tuhannen vuotta kai" ja kellot kutsuvat vainajia nousemaan tilille. "Havahtui tomu vaimon: 'Mies, / on päivä tuomion!' / Murahti toinen: 'Piru ties – / parempi täällä on. // Sun vievät joukkoon hurskaitten, / mä syntisäkki oon...' / Hymyili tomut säteillen: / siis uni jatkukoon! // Pajatti kellot, torvet soi. / Kuolleensa antoi maa. / – Tomua rakastavain voi / ei mikään eroittaa."