Otsikko
Pikku Myy sanoi jossakin Muumilaakson tarinoita-sarjan jaksossa, että ”elämän kevät!”. Jakso taisi käsitellä muurahaiskarhua ja Myy käytti sanontaa…

Kysytty

Pikku Myy sanoi jossakin Muumilaakson tarinoita-sarjan jaksossa, että ”elämän kevät!”. Jakso taisi käsitellä muurahaiskarhua ja Myy käytti sanontaa kauhistelevaan sävyyn. Mistä sanonta ”elämän kevät” juontaa juurensa? Mitä sillä tarkoitetaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirkko Muikku-Wernerin fraasisanakirjan Suurella sydämellä ihan sikana (2008) mukaan "voi elämän kevät" on ihmetystä osoittava huudahdus. Esimerkkilauseena on mm. "Voi elämän kevät, en olisi uskonut tätäkään tapahtumaa tässä elämässä todistavani!"

Sanonnan alkuperää en kuitenkaan saanut selvitettyä. Voi olla, että sillä on alun perin päivitelty "elämän keväässä" olevien lasten toilailuja. Se ei kuitenkaan todennäköisesti ole peräisin Pikku Myyltä, vaikkakin hän on sitä käyttänyt. Esimerkiksi Anni Lahtisen romaani Voi elämän kevät! on julkaistu jo vuonna 1981. Monille se kuitenkin on varmasti jäänyt mieleen Muumilaakson tarinoista. Ainakin Parhaat Muumi-sitaatit  ja Aamukahvilla -blogien mukaan Myy sanoo sen jaksossa 2 (Taikurin hattu).

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Ilmauksen alkuperä saattaa olla Marjorie Kinnan Rawlingsin romaanissa Elämän kevät (1938), joka ilmestyi suomeksi alun perin jo vuoden kuluttua ilmestymisestään, ja josta sittemmin on tehty mm. elokuva ja kaksi TV-sarjaa.

Meidän suvussa taivastellaan elämän kevään jälkeen vielä kukkivaa nuoruuttakin!

Pikku Myy ei huudellut suomeksi. Jos repliikki on peräisin Tove Janssonin kirjasarjasta, lähtökieli on ruotsi; mikäli lähteenä olivat Tove ja Lars Janssonin sarjakuvat, kieli oli englanti. Kirjojen, sarjojen ja filmien suomentajia on ollut useita. Mikä lienee sanonnan alkukielinen muoto, kiinnostaisi kyllä.

Sanonta on jäänyt mieleen isosiskon toistelemana, varmaankin 1950-luvun lopulta tai 1960-luvun alkuvuosilta. Vielä silloin hän ei tuntenut muumeja eikä harrastanut kirjallisuutta, joten sanonta lienee opittu joitakin hänen ikätovereiltaan tai lasten radio-ohjelmista.