Ovatko seuraavat Diagnoosit "synonyymejä" tai Miten ne eroavat? : Ventrikulomegalia/Akvedukstenoosi/Krooninen normaalipaineinen Hydrokefalus (NPH) ?

Kysytty

Ovatko seuraavat Diagnoosit "synonyymejä" tai Miten ne eroavat? :
Ventrikulomegalia/Akvedukstenoosi/Krooninen normaalipaineinen Hydrokefalus (NPH) ?

Vastaus

Vastattu

Terveyskirjastossa on Sakari Salosen artikkeli Kroonisesta normaalipaineisesta Hydrokefaluksesta (NPH) Terveyskirjasto 2008

Duodecim aikakauskirjan artikkelissa (2009/ 3) Ville Leinonen & all. Normaalipaineisen hydrokefaluksen kliininen kuva, diagnostiset tutkimukset ja hoito mainitaan Ventrikulomegalia. Duodecim

Atte Karppisen Duodecim aikakauskirjan artikkelissa (2012/16) Aivokammiosunttien ongelmat mainitaan myös Akvedukstenoosi Duodecim

Tarkempia tietoja diagnoosien merkityksestä ja niiden samankaltaisuudesta kannattaa kysyä lääkäriltä.