Mitä tarkoittaa sukunimeni: Korhonen?

Kysytty

Mitä tarkoittaa sukunimeni: Korhonen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) kertoo, että sukunimi ”Korhonen” on saattanut syntyä lisänimestä ”Korho”. Sen merkitys on ’huonokuuloinen, kuuro’, ’iso mies’, ’vanhus’, ’ylpeä, rikas leuhka’ tai ’vähän tyhjä, kömpelö’. Toinen on mahdollinen alkuperä on lisänimi ”Korhopää”, jonka merkitys on ´pörröpäinen’.

Ensimmäiset kirjalliset maininnat sukunimestä ”Korhonen” tai sen muunnelmista ovat 1540-luvulta. Sukunimeä on pidetty vahvasti savolaisena, koska jo 1500-luvulla Korhosia on asunut Savossa runsaasti. Koska nimi on noin vanha, mitään täyttä varmuutta sen alkuperästä tai syntymisajasta ei pysty sanomaan. Niinpä edellä mainitut merkityksetkin ovat vain arveluja.

47 ääntä

Kommentit

On esitetty myös luontoaiheinen etymologia. Luontoaiheet tuntuvat olevan monien sukunimein perustana.

"Suomen lähisukukielissä, kuten karjalassa, virossa ja lyydissä sanalla ’korho’ on yhteinen merkitys ”koholla oleva” (kuten heinä, jää, hiukset, karvat, tms.). Esimerkiksi karjalan ’korhottaa’: ”olla tai liikkua pystynä, pää pystyssä, kohottaa, heristää, höristellä”, sekä Suomen eri murteissa, kuten Pöytyän ’korhopää’, ”pörröpäinen” ja Ylistarosta muistiin merkitty ’korholaiho’ ”pystyssä kasvava laiho”.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Korhonen

Korho-nimen alkuperää ei ole välttämättä haettava samantapaiselta kuulostavien sanojen merkityksistä. 2000-luvun verkkokeskusteluissa alkuperäksi on esitetty myös Georgios-nimen arkiväännöstä. Asiaa on pohdittu myös sukukirjassa "Rautalammin Korhosten kuusi vanhinta sukupolvea" (Vanhan Rautalammin Korhosten sukuseura, Kuopio 2016).

"Iso mies" tai "ylpeä" sopisivat tuohon "koholla olevaan" myös.