Mistä on peräisin sukunimi Kultima, ja tiedetäänkö, mitä tarkoittaa?

Kysytty

Mistä on peräisin sukunimi Kultima, ja tiedetäänkö, mitä tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) ei tunne sukunimeä ”Kultima”. Kyseessä on aika harvinainen sukunimi, sillä osoitteesta http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/default.asp?L=1 löytyvän väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan se on ollut sukunimenä vain 158 henkilöllä, nykyisenä nimenä 98 henkilöllä.

Veikkaisin, että sukunimi on peräisin paikannimestä ”Kultima”. ”Kultima on kyläkunta Enontekiöllä. ”Suomalainen paikannimikirja” (Karttakeskus ja Kotimaisten kielten tutkimuskeskus , 2007) kertoo, että nimen tausta on hiukan epäselvä, mutta se on saattanut tulla pohjoissaamen sanasta ”goldit”, jonka merkitys on ’haroa vedessä olevia esineitä, kalastaa kullenuotalla’. Kylän nimi on itse asiassa luultavasti tullut Kultamisjärvestä, joka on mukailtu saamenkielisestä nimestä.

4 ääntä

Kommentit

Hei,
Jukka Pennasen kirjassa "Pakeneeko Lappi, Sakeneeko Lanta" (2016) kerrotaan Kultima-kylän historiasta ja mm. näin: "Johanneksen perheen asetuttua uudelleen asuinsijalleen alettiin Johannesta kutsua paikan nimen mukaan Kultimaksi, joten isäntä päätti muuttaa sukunimensä sitten sen mukaiseksi. Perheen viides lapsi Erik syntyi elokuussa 1855 ja hänet kastettiin ensimmäisenä Kultima-sukunimiseksi." (s. 32)