Mikä on sukunimi "Mähönen" tausta ja merkitys?

Kysytty

Mikä on sukunimi "Mähönen" tausta ja merkitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) kertoo, että sukunimi ”Mähönen” on luultavasti peräisin karjalaisesta etunimestä ”Mehvo(i)”, jonka taustalla ovat venäläinen nimi ”Mefodij” ja kreikkalainen nimi ”Methodius”. Toinen vaihtoehto on ”Makarios”, josta lienee syntynyt myös sukunimi ”Mähkönen”.

”Makarios” ja sen kantamuoto ovat merkinneet osoitteesta http://www.behindthename.com/name/macario löytyvän Behind the Name -sivuston mukaan ’siunattua, iloista’ (’blessed, happy’). Nimen ”Methodius” merkitykset taas ovat olleet osoitteesta http://www.behindthename.com/name/methodius löytyvän selityksen mukaan ’pursuit’ ja ’method’ eli ilmeisesti suomeksi jotakin sellaista kuin ’tavoittelu, toiminta, menetelmä, menettelytapa’.

Ensimmäiset kirjalliset maininnat sukunimestä ”Mähönen” ovat 1500-luvun puolivälin tienoilta, ensimmäinen vuodelta 1541 Säämingin Iitinlahdesta. Nimi on ollut yleinen Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa.