Otsikko
Pentti Saarikosken runo nimeltään "Yksitoista kerrosta" sisältyy hänen kokoelmaansa Maailmasta (1961). Olen kiinnostunut tämän runosta tulkinnoista…

Kysytty

Pentti Saarikosken runo nimeltään "Yksitoista kerrosta" sisältyy hänen kokoelmaansa Maailmasta (1961). Olen kiinnostunut tämän runosta tulkinnoista/lähilukuanalyyseistä jne. Löytyykö ko. runoa koskevia, kirjalliseen muotoon saatettuja ja julkaistuja tulkintatekstejä, joistakin teoksista tai tiedostoista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pääkaupunkiseudun kirjastojen Helmet-haku antaa haulla Saarikoski tulkinta yhdeksän teosta:
http://haku.helmet.fi/iii/encore/search?formids=target&suite=def&reserv…

Kirjastojen yhteistietokanta Melinda antaa samalla haulla kymmenen julkaisua:
http://melinda.kansalliskirjasto.fi/F/NCMTXPEVIRNYM415T5RDDBHE6R3TN4G2L…

Pentti Saarikosken runokokoelmasta Runot 1961-66 löytyy lähdeluettelo, jossa mainitaan muun muassa julkaisut:

Kutsuja, hyppyjä, tilavaa puhetta : Pentti Saarikosken myöhäistuotannon metonyymisia ratkaisuja. Sisältyy julkaisuun: Kuvien kehässä : tutkielmia kirjallisuudesta, poetiikasta ja retoriikasta s. 144-182

Euroopan reunalla, kosken korvalla : jumalten narri Pentti Saarikoski / Yrjö Hosiaisluoma

Runous plus : tutkielmia modernismin jälkeisestä runoudesta / Janna Kantola

Suomalaisen runon struktuurianalyysia : tutkimus Jaakko Juteinin, Aleksis Kiven, Otto Mannisen, Eino Leinon, V. A. Koskenniemen, Uuno Kailaan, Kaarlo Sarkian, Tuomas Anhavan, Paavo Haavikon ja Pentti Saarikosken lyriikasta / Hannu Launonen

Edellä annettuja teoksia kannattaa käydä läpi. Suomalaisen Kirjallisuuden Seurasta voisi myös löytyä apua.