Etsin Pentti Saarikosken runoa "Minä rakastan sinua niin kuin puu rakastaa tuulta". Löysin runon Mia Bernerin vuonna 1986 ilmestyneestä PS - Merkintöjä…

Kysytty

Etsin Pentti Saarikosken runoa "Minä rakastan sinua niin kuin puu rakastaa tuulta". Löysin runon Mia Bernerin vuonna 1986 ilmestyneestä PS - Merkintöjä suruvuodelta (s. 71) - onko alkuperäinen vai muistanko väärin, koska luulen, että on olemassa pidempikin versio?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Bernerin kirjasta PS - Merkintöjä suruvuodelta (1986) löytyy tosiaankin sivulta 71 mainittu rakkausruno. Kirjassaan Berner kertoo Saarikosken kirjoittaneen sen Bernerin syntymäpäivänä kesällä 1983. Runo, joka alkaa säkeellä "Minä rakastan sinua niin kuin puu rakastaa tuulta", on kirjassa myös päivätty Bernerin syntymäpäivälle (13.6.1983) ja omistettu Mialle. Runo on siten kirjoitettu vain muutama kuukausi ennen Saarikosken kuolemaa. Pentti Saarikoski kuoli elokuussa 1983.

Mikko Aarnen toimittamasta kokoelmasta Runot (2004), joka sisältää kaikki Saarikosken kokoelmat, kyseistä runoa ei löydy. Aarne mainitsee kirjan lopussa kokoelman sisältävän kaikki Saarikosken julkaistut runokokoelmat sekä joitakin runoja valikoimien ulkopuolelta. Lisäksi Aarne mainitsee, että Saarikoskelta jäi paljon tekstejä, joita ei ole julkaistu. Hän jatkaa, että osa tästä aineistosta sisältyy juuri Bernerin muistelmateokseen sekä Pekka Tarkan Saarikoskesta kirjoittamiin elämäkertoihin. Tarkka kirjoittaa Saarikosken viimeisestä kesästä näin: "Selkävaivoista kärsivää Mia Berneriä hän [Saaríkoski] lohdutti keräämällä niityltä kukkia; vaimolleen hän kirjoitti sekä haikuja että kauniin rakkausrunon." (Pekka Tarkka: Pentti Saarikoski - vuodet 1964-1983, 2003, s. 641)

Näin ollen päättelisin, että Bernerille kirjoitettua syntymäpäivärunoa ei ole julkaistu muualla ja Bernerin kirjasta löytyy alkuperäinen versio.

Saarikoskelta löytyy toinenkin runo, joka alkaa sanoilla "minä rakastan sinua" ja jatkuu "niinkuin vierasta maata / kallioita ja siltaa...". Runo löytyy kokoelmasta Mitä tapahtuu todella? (1962).