Otsikko
Antikvariaatista peräisin olevan kirjan välistä olen löytänyt sanomalehtileikkeen. Leike on palstalta Runon ääni ja siinä on Pentti Saarikosken runo Minä…

Kysytty

Hei, antikvariaatista peräisin olevan kirjan välistä olen löytänyt sanomalehtileikkeen. Leike on palstalta Runon ääni ja siinä on Pentti Saarikosken runo Minä rakastan Kuubaa. Leikkeeseen on joku kynällä kirjoittanut KU 3.11.1962 eli oletettavasti siis Kansan Uutisista ko päivältä.
Kysyisin nyt löytyykö kyseinen runo mistään Saarikosken kirjasta. Julkaisun ajankohtahan on hiukan Kuuban ohjuskriisin jälkeen.

Vastaus

Vastattu

Runo Minä rakastan Kuubaa ei sisälly mihinkään Saarikosken julkaistuista runokokoelmista eikä sitä ole mukana hänen kootuissa runoissaankaan (Runot, 2004), johon sisältyy aiemmin julkaistujen kokoelmien lisäksi myös joitain niiden ulkopuolelta peräisin olevia runoja.

Kuuba-runon kirjoittamisen aikoihin vuonna 1962 Saarikoski toimi Kansan Uutisten vakituisena avustajana. (Lähde: Huomautuksia ja selityksiä. – Pentti Saarikoski, Tähänastiset runot)