Ottaako kirjasto lahjoituksena hyväkuntoisia kirjoja?

Kysytty

Hei, ottaako kirjasto lahjoituksena hyväkuntoisia kirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastot ottavat kirjalahjoituksia vastaan, mutta kirjasta riippuu, voidaanko sitä ottaa kokoelmiin. Yleisesti ottaen uusia, kysyttyjä kirjoja otetaan mielellään, mutta vanhoista tai vähän lainattavista kirjoista kirjastot joutuvat yleensä kieltäytymään, koska hyllytila on rajallista. Isoilla kirjastoilla on yleensä mahdollisuus ottaa hiukan harvinaisempaakin aineistoa.

Jos kirjoja ei ole kovin paljon, voit tuoda ne kirjastoon ja kysyä, haluaisiko kirjasto ottaa ne lahjoituksina. Jos taas kirjoja on enemmän, kannattaa laatia niistä lista ja kysyä asiaa etukäteen vaikkapa sähköpostitse. Useissa kirjastoissa on kierrätyskärry tai -laatikko, johon voi tuoda omia hyväkuntoisia kirjoja kierrätettäviksi muille lukijoille, jos haluaa päästä kirjoista eroon, eivätkä ne kelpaa kirjaston kokoelmiin. Tällainen löytyy myös Turun kaupunginkirjaston Kirjallisuus ja taiteet -osastolta eteisestä.