Osaatko suositella jotain hyvää historiankirjaa? Minulta jäi lukiossa muutama historian kurssi valinnaisuuden takia lukematta, ja nyt tuntuu, että esimerkiksi…

Kysytty

Hei,
osaatko suositella jotain hyvää historiankirjaa? Minulta jäi lukiossa muutama historian kurssi valinnaisuuden takia lukematta, ja nyt tuntuu, että esimerkiksi kylmän sodan kohdalla on paha aukko sivistyksessä. Myöskin kulttuurihistoria jäi lukematta, eikä Suomen historiankaan kertaaminen olisi pahitteeksi... Tuskin on yhtä kirjaa, joka kaiken kattaisi, mutta useampikin suositus käy. En välttämättä haluaisi mitään lukiokirjaa ruveta lukemaan, joten jos muunlaisia löytyy, niin olisi hyvä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastoista löytyy paljonkin historian yleisteoksia, mutta esimerkkinä voisi mainita Maailmanhistorian pikkujättiläisen. Sieltä löytyy perustiedot, myös kylmä sota on käsitelty.

Samoin Suomen historiasta löytyy runsaasti yleisteoksia, esim. Suomi kautta aikojen, toim. Seppo Zetterberg ja Allan Tiitta. Lisäksi voisi mainita seuraavat: Matti Klinge: Katsaus Suomen historiaan, Henrik Meinander: Suomen historia ja Heikki Ylikangas: Suomen historian solmukohdat. Toki aiheesta löytyy paljon muitakin kirjoja, kannattaa käydä kirjastossa katsomassa hyllyistä. Espoon kirjastoissa Suomen historia löytyy luokasta 92.

Kylmästä sodasta löytyy englanninkielisiä teoksia, esim. John Lewis Gaddis: The cold war tai Jeremy Isaacs ja Taylor Downing: Cold war : an illustrated history, 1945-1991. Viimeisimmässä Geo-lehdessä (10/2012) on hyvä artikkeli Kuuban kriisistä.

Mikäli kylmä sota kiinnostaa Suomen historian kannalta, on Jukka Tarkalta juuri ilmestynyt kirja Karhun kainalossa. Lisäksi samasta aiheesta ovat seuraavat teokset: Jukka Tarkka: Suomen kylmä sota ja Pekka Visuri: Suomi kylmässä sodassa.

Toki on monia muitakin mielenkiintoisia teoksia näistä aiheista. Kirjastossa voi käydä katsomassa ja selaamassa kirjoja Espoon kirjaston hyllyluokista 90 (historian yleisteokset), 90.2 (yleinen kulttuurihistoria), 92 (Suomen historia) sekä 32.5 (kansainvälinen politiikka).