Olen toimittaja ja etsin Kotiliesi-lehden juttua varten suomalaisia kirjailijoita, jotka kirjoittavat historiaan sijoittuvia nuortenkirjoja. Osaisitteko auttaa…

Kysytty

Hei

Olen toimittaja ja etsin Kotiliesi-lehden juttua varten suomalaisia kirjailijoita, jotka kirjoittavat historiaan sijoittuvia nuortenkirjoja. Osaisitteko auttaa, onko tällaisia nykyään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllä historiallisia nuortenkirjoja vielä julkaistaan. Suomalaisista kirjailijoista tuotteliain on ollut Maijaliisa Dieckmann, joka kirjoitti 80-luvulla sarjan kaksososista, jotka elivät 1400-luvun Naantalissa, 90-luvun alkupuolella kivikaudesta kertovan Ram-sarjan ja nyt viimeksi vuoden 1809 Porvoon valtiopäivistä (Keisari ratsastaa kaupunkiin ja Kolme hopeasormusta).
Raili Mikkanen on kirjoittanut historiamme suurnaisista: Aurora - keisarinnan hovineito, Karhun kumarrus -Miina Sillanpään nuoruus, Teatteriin - Ida Aalbergin nuoruus. Marja-Leena Lempiseltä on ilmestynyt jännittävä sarja viikinkiajasta: Kerubin hymyssä tarina alkaa Samos-saarella, Pohjantähden valtakunnassa matkataan viikinkiveneellä Sigtunaan asti. Historiastamme nuorille ovat kirjoittaneet myös mm. Kaisa Ikola, Yvonne Hoffman, Jorma Kurvinen, Arvi Arjatsalo, Pirkko Pekkarinen, Lasse Raustela, Tapani Bagge, Kari Vaijärvi. Helppolukuisia kirjoja vähän pienemmille ovat kirjoittaneet mm. Laila Kohonen, Anneli Toijala sekä Vuokko Niskanen. Maija Larmolalta on ilmestynyt upeasti kuvitettu Kukkulan kortteli -sarja Helsingin historiasta. Eli valinnanvaraa todellakin on. Nuorisokirjailijoiden omilta sivuilta löydät lisää
tietoa kirjailijoista: http://www.nuorisokirjailijat.fi/ Kirjassa Vinkkejä kirjavinkkarille on pieniä esittelyjä näidenkin kirjailijoiden teoksista.