Opiskelen Åbo Akademissa informationsförvaltningia (en tiedä sanaa suomeksi) ja kirjoitan lopputyötäni aiheena kirjastojen hankintapolitiika sta (ruotsiksi);…

Kysytty

Hei,

Opiskelen Åbo Akademissa informationsförvaltningia (en tiedä sanaa suomeksi) ja kirjoitan lopputyötäni aiheena kirjastojen hankintapolitiika sta (ruotsiksi); eli miten koko prosessi toimii käytännössä? Löysin kirjan "Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet" Raine Wilen ja Terttu Kortelainen. Kirja on vuodesta 2007. Mistä saisin lisää matskua, mikä on ajankohtainen käytäntö hankinnassa? Kiva jos sinä kiltti kirjastonhoitaja voisit auttaa!
Kiitos ja terveisin
Johanna

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastojen yhteistietokanta Melindan kautta löytyy aineistoa kirjastojen kokoelmapolitiikasta ja kokoelmatyöstä yleensäkin. Sopivia hakusanoja ovat ainakin kirjastot, kokoelmapolitiikka, kokoelmatyö. Tässä joitakin uusimpia:

The weeding handbook : a shelf-by-shelf guide / Rebecca Vnuk. (2015)

Floating collections : a collection development model for long-term success / Wendy K. Bartlett. (2014)

Medieplanering för folkbibliotek : objektivt, subjektivt och provokativt / Mona Quick. (2014)

Rightsizing the academic library collection / Suzanne M. Ward. (2015)

Customer-based collection development : an overview / edited by Karl Bridges. (2014)

Fundamentals of collection development and management / Peggy Johnson. (2014)

Nutturat löystymässä : kirjavalinnan liberalisoituminen Suomen yleisissä kirjastoissa 1960- ja 1970-luvuilla / Outi Vuorenrinne (2015)

Helsingin kaupunginkirjaston hankintakäytännöistä on kysytty aiemmin (17.12.2015) tässä palvelussa. Siihen vastattiin seuraavasti:

”Helsingin kaupunginkirjaston aineiston valinta ja hankinta tapahtuu sopimustoimittajien Bookyn ja BTJ:n kautta. Sopimustoimittajat julkaisevat aineistolistoja, joilta kirjastomme henkilökunta valitsee aineistoa osastoittain. Lastenosasto valitsee lasten aineiston, tietopalvelutiimi aikuisten aineiston ja musiikkiosasto aikuisten musiikkiaineiston. Osa aineistosta valitaan kirjastoihin keskitetysti. Sellaista ovat esimerkiksi bestseller-kirjat. Itäkeskuksen kirjaston hankinnan erityinen painopiste on lastenaineistossa. Muussa tapauksessa hankintaa määrittää eri kokoelmanosiin kohdistuva lainausaktiivisuus.

Kokoelmaa ja sen kuntoa tarkkaillaan jatkuvasti. Päivittäin poistettavaa aineistoa ovat esimerkiksi rikkinäiset tai tahriintuneet niteet, jotka pyritään erottelemaan jo palautuksen yhteydessä. Koska uutta aineistoa tulee kirjastoomme jatkuvasti, poistamme kokoelmasta aineistoa myös muista syistä. Sellainen on esimerkiksi niteen vähäinen lainamäärä. Etenkin kirjastomme kokoelmiin kuuluvia kirjastojärjestelmän viimeisiä teoskappaleita lähetetään varastoon, joka viimeistään arvioi poistamiemme kirjojen säilytystarpeen. ”

Hankintakäytännöt ovat suuren muutoksen edessä. Lähitulevaisuudessa kirjastokohtaisista hankinnoista
ollaan siirtymässä keskitettyyn hankintaan ja ns. kelluviin kokoelmiin."