Mitä tarkoittaa täydennyshankinta kirjastolle?Mihin perustuvat poistot kirjastoissa?

Kysytty

Mitä tarkoittaa täydennyshankinta kirjastolle?Mihin perustuvat poistot kirjastoissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sekä täydennyshankinta että poistotyö ovat osa kirjastojen kokoelmatyötä. Kirjaston kokoelmaa voidaan täydentää, jos siinä havaitaan puutteitä. Jos esim. kirja osoittautuu suositummaksi kuin on etukäteen osattu ajatella, voidaan hankkia lisäkappaleita tarpeen mukaan.

Poistotyötä kirjastossa tehdään pitämään kokoelma elävänä ja ajantasaisena, sekä myös hyväkuntoisena. Poistotyön perusteet vaihtelevat kovasti kirjastoittain: pienen kirjaston kokoelma on erilainen kuin ison, pääkirjaston erilainen kuin sivukirjaston, asiakaskunta vaikuttaa säilyttämiseen ja kirjastolla voi olla myös säilytysvelvoitteita, jotka vaikuttavat poistamiseen.

Kirjaston hankintaohjelmasta käy ilmi, millä perusteella aineistoa kirjastoon hankitaan ja mitä kirjasto säilyttää. Esim. Helsingin kaupunginkirjaston hankintaohjelma löytyy täältä:
http://www.lib.hel.fi/fi-FI/hankintaohjelma/

Suomen yleisten kirjastojen tilastoista löytyy tietoa mm. kirjastojen poistoista:
http://tilastot.kirjastot.fi/

Kirjastojen kokoelmatyöstä saa tietoa esim seuraavasta kirjasta: Kirjastokokoelmien kehittämisen ja arvioinnin perusteet : teoria, menetelmät, käytäntö / Raine Wilén, Terttu Kortelainen (2007, myös verkkojulkaisuna)