Millä perusteella kirjastoihin valitaan ne kirjat, dvd-levyt, cd-levyt ja muut sellaiset materiaalit, joita sinne hankitaan ja joita sieltä sitten lainataan…

Kysytty

Millä perusteella kirjastoihin valitaan ne kirjat, dvd-levyt, cd-levyt ja muut sellaiset materiaalit, joita sinne hankitaan ja joita sieltä sitten lainataan. Kun esimerkiksi jossain kirjastossa on jonkun kirjailijan kirjoittamista kirjoista vain osa, niin miksi siihen kirjastoon ei ole hankittu kaikkia kyseisen kirjailijan kirjoja, vain osa? Varsinkin jonkun kirjasarjan kohdalla se harmittaa, jos kirjastoon ei ole hankittu kaikkia sen kirjasarjan kirjoja ja kyseistä kirjasarjaa ei pääse lukemaan kokonaan (siis jokaista sen kirjasarjan osaa), jos niitä puuttuvia osia ei varaa kaukovarauksella tms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tampereen kaupunginkirjaston aineistonhankintapolitiikasta löytyy yleistä tietoa kotisivuiltamme osoitteesta http://kirjasto.tampere.fi/index.php/tietoa-meista/hankintapolitiikka/.

Kirjasarjojen puuttuvat osat ovat sarjan lukijan kannalta harmillinen juttu. Useimmiten kyse lienee kuitenkin siitä, että kirjastoon on kyllä hankittu sarjan kaikki osat, mutta joku tai jotkut niistä on jouduttu sittemmin poistamaan rekisteristä turmeltuneina tai kadonneina. Tällaisessa tapauksessa puuttuvan osan tilalle pyritään pääsääntöisesti hankkimaan uusi nide, mutta mikäli sarjan ilmestymisestä on aikaa - joskus muutama vuosikin riittää - kirja voi olla loppuunmyyty eikä sitä siis pystytä korvaamaan. Aineistoa hankitaan myös antikvariaateista ja saadaan lahjoituksena asiakkailta, mutta puuttuvan osan löytäminen sitä kautta vaatii jo vähän onneakin.

Mikäli kirja puuttuu omasta lähikirjastosta, sen saa sinne jostakin toisesta Tampereen kaupunginkirjaston kirjastosta tekemällä varauksen, jonka hinta on 1 euro. Jos kirja puuttuu Tampereelta kokonaan, mutta löytyy jostakin toisesta Pirkanmaan kirjastosta, siitä on mahdollista tehdä kahden euron hintainen seutuvaraus. Mikäli kirjaa löytyy vain muualta Suomesta, voi kääntyä kaukopalvelumme puoleen (http://kirjasto.tampere.fi/index.php/palvelut-ja-asiointi/kaukopalvelu/).

Mikäli huomaa kirjaston kokoelmassa aukkoja, kirjastolle voi aina esittää hankintatoiveita. Se onnistuu sekä paikan päällä kirjastossa että Internetin kautta: http://kirjasto.tampere.fi/index.php/palaute/hankintaehdotus/.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

On erittäin epäreilua, että pienen sivukirjaston lähellä asuva joutuu maksamaan saadakseen esim juurim sarjan kaikki osat, kun taas ison kirjaston lähellä asuva saa ne ilmaiseksi - vaikka joutuisikin vähän odottamaan. Tampereen sisäiset varausmaksut pitäisi poistaa ainakin sellaisesta aineistosta, jota on hyllyssä paikalla jossain kirjastossa mutta ei kuulu oman kirjaston kokoelmiin.
Korottakaa mieluummin reilusti myöhästymismaksuja ja poistakaa varausmaksut!