Otsikko
Onko tämä "pornolaulu"? https://www.youtube.com/watch?v=CgkF601aKCI

Kysytty

Vastaus

Vastattu

Ellinooran kappale ”Carrie” ei mielestäni ole ollenkaan ”pornolaulu”. ”Carrien” ovat säveltäneet Ellinoora Leikas ja Samuli Sirviö ja sen on sanoittanut Ellinoora Leikas. Iltalehden verkkoartikkelissa Ellinoora kertoo laulustaan. Laulun nimi ”Carrie” viittaa Sinkkuelämää-tv-sarjan päähenkilöön Carrie Bradshaw’hon:

”- Carrie on laulussa ruumiillistuma sille yksinololle. Kun on kyllästynyt etsimään rakkautta ja toisaalta se on ainoa asia, mitä toivoo.”

Sinkkuelämää-sarjassa naiset puhuivat suoraan ja estoitta rakkauselämästään.

Pornolauluiksi tai isojen (tai pahojen) poikien lauluiksi sanotaan lauluja, joiden sanoitukset ovat rivoja tai joissa on ronskia huumoria. Esimerkiksi Juha Vainio on kirjoittanut tällaisia sanoituksia 1970-luvun puolivälin ja 1980-luvun alun välillä. Niissä on käsitelty omana aikanaan tabuina pidettyjä aiheita suorasukaisesti.

Lähteet:

Rask, Anne & Vehmas, Ilona: Ellinooran uutuuskappale syntyi yöllisestä Sinkkuelämää-sessiosta (02.10.2015): https://www.iltalehti.fi/viihde/a/2015100120449068

Henriksson, Laura: Aivan kuin mainingit sois : Juha Vainion laulujen äärellä (Tammi, 2010, s. 148-152)