Onko Suomessa olemassa yksi luetteloinnin "pääkeskus", josta tiedot kulkevat muualle? Mistä luettelointitiedot tulevat Fennicaan?

Kysytty

Onko Suomessa olemassa yksi luetteloinnin
"pääkeskus", josta tiedot kulkevat
muualle? Mistä luettelointitiedot
tulevat Fennicaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luetteloinnin pääkeskuksena voi pitää Helsingin yliopiston kirjastoa, joka ylläpitää Fennica -tietokantaa. Helsingin yliopiston kirjaston lisäksi Fennicaan luetteloivat myös Jyväskylän yliopiston kirjasto ja Turun yliopiston kirjasto.

Luetteloitava aineisto saadaan vapaakappaleina.

Vapaakappalelain tarkoituksena on kansallisen kulttuurin tuotteiden pysyvä tallettaminen tutkijoiden ja muiden tarvitsijoiden käyttöön. Vapaakappaleaineistoa ovat mm. kirjat, lehdet, postimyyntiluettelot, puhelinluettelot, kalenterit sekä erilaisten tilaisuuksien ohjelmat ja esitteet.

Vapaakappaleiden luovuttaja on yleensä kirjapaino, jossa aineisto on painettu. Suomessa vapaakappalekokoelmaa ylläpitävät Helsingin, Jyväskylän, Oulun, Turun, Joensuun sekä Åbo Akademin yliopistokirjastot

FENNICA-tietokanta on Suomen kansallisbibliografia, joka sisältää tiedot Suomessa painetuista tai muuten valmistetuista monografioista, kausijulkaisuista, kartoista, audiovisuaalisesta aineistosta sekä atk-tallenteista sekä ennakkotietoja lähiaikoina ilmestyvistä julkaisuista. Lisäksi tietokannassa on tietoja ulkomailla ilmestyneistä julkaisuista, joiden tekijä on suomalainen tai jotka koskevat Suomea

Lisätietoja antaa Tuula Haapamäki (e-mail:Tuula.Haapamaki@helsinki.fi), puh. (09) 191 4 4389 (Helsingin yliopiston kirjasto)

Maija Loukonen
Jyväskylän kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjasto