Miten hakea kirjaa helmet aineistohaulla tekijän nimen perusteella? Jos nimi pitää esittää muodossa esim. Linna, Väinö. Jos henkilön sukunimi on Le Van Quyen …

Kysytty

Miten hakea kirjaa helmet aineistohaulla tekijän nimen perusteella? Jos nimi pitää esittää muodossa esim. Linna, Väinö.
Jos henkilön sukunimi on Le Van Quyen (koko nimi Michel Le Van Quyen), missä järjestyksessä nuo sukunimen eri osat pitää kirjoittaa hakukenttään?

Vastaus

Vastattu

Tekijän nimenmuodon voi tarkistaa kotimaisissa nimissä KANTO - Kansalliset toimijatiedot -tietokannasta ja ulkomaalaisissa nimissä esimerkiksi VIAFin tietokannasta. Mikäli kyse on henkilöstä, valitse VIAFissa kentäksi Personal names. Michel Le Van Quenin oikea nimenmuoto on Le Van Quyen, Michel.

Helmetin vapaasanahaussa nimien järjestyksellä ei ole väliä, joten vaikeampien nimien kohdalla suosittelen käyttämään sitä. Se hakee tekijä-kentän lisäksi lähes kaikista tietueen kentistä.