Otsikko
Miksi kirjaston nettisivuilla saattaa olla sama kirja useaan kertaan ja näiden kirjojen tiedot poikkeavat osittain toisistaan?

Kysytty

Miksi kirjaston nettisivuilla saattaa olla sama kirja useaan kertaan ja näiden kirjojen tiedot poikkeavat osittain toisistaan, vaikka kansi, kirjoittaja ja kirjan nimi ovat samat?

Vastaus

Vastattu

Samasta kirjasta voi ilmestyä useita eri painoksia, ja ne viedään kirjaston tietokantaan erillisina nimekkeinä. Kirjasta on voinut esimerkiksi ensin ilmestyä kovakantinen versio ja sittemmin pehmeäkantinen pokkaripainos. Vanhoista kirjoista otetaan uusintapainoksia, jotka voivat ilmestyä joko samalla tai uudella kansikuvalla.

Eri painoksissa saattaa olla ulkoisia eroja. Esimerkiksi kirjan sivumäärä voi vaihdella, vaikka teoksen tekstiä ei olisi mitenkään muokattu, sillä uusi painos voi olla ulkomitoiltaan erilainen tai teksti on voitu latoa erilaisella fontilla. Toki kirjan sisältöön on voitu tehdä myös muutoksia: vanhasta käännösromaanista on voitu julkaista uusi tai korjattu suomennos tai vanhojen tietokirjojen tietoja päivittää. Kirjoista voidaan julkaista myös selkokielisiä versioita. Tällaiset erot mainitaan kirjan teostiedoissa.

Kirjastossa eri painokset ja laitokset luetteloidaan erikseen, jotta tarvittaessa on mahdollista saada käsiinsä juuri haluamansa versio kirjasta. Mikäli kaikki kirjastoon ostetut kappaleet vietäisiin saman nimen alle, olisi mahdotonta vaikuttaa siihen, tarttuuko varaukseen kovakantinen romaani vai sen pokkariversio tai uuden sijaan vanhentunut tietokirjan painos.