Otsikko
Onko aloitteleville tai vähän kokeneemmillekkin kirjavinkkajille tiedossa jonkinlaista vinkkauskoulutusta lähiaikoina? Tai vaihtoehtoisesti, onko olemassa…

Kysytty

Onko aloitteleville tai vähän kokeneemmillekkin kirjavinkkajille tiedossa jonkinlaista vinkkauskoulutusta lähiaikoina?

Tai vaihtoehtoisesti, onko olemassa kirjavinkkauspalvelua, josta vinkkareita tai vinkkarien kouluttajia voi tilata?

Onko vinkkaustoiminta yleensäkään järjestäytynyt millään tavalla, vai onko se vain yksittäisten innokkaitten vinkkaajien varassa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjavinkkauksen toi Suomeen Marja-Leena Mäkelä. Hän on kouluttanut aktiivisesti kirjavinkkareita ja kirjoittanut aiheesta, mm Kirjavinkkarikirja(3.uud.p. 2003). Hän on edelleen henkilö, jonka puoleen kannattaa kääntyä kirjavinkkausasioissa. (Vuodesta 2005 hän on toiminut lastenkirjallisuuden ja lastenkulttuurin läänintaiteilijana Seinäjoella.)
Kirjavinkkareita koulutetaan silloin tällöin mm. lääninhallitusten koulutuksina. Valitettavasti Länsi-Suomen lääninhallituksen järjestämä, kirjastojen henkilöstölle, opettajille, päiväkotien henkilöstölle ja kaikille kirjallisuudesta kiinnostuneille järjestetty "Kirjavinkkausta 20 vuotta" -koulutus on jo ollut,12.2.2009, mutta usein kouluttajana toimivalta Marja-Leena Mäkelältä kuulet tulevista koulutusssuunnitelmista. Häneen kannattaa ottaa muutenkin yhteyttä kaikissa kirjavinkkaukseen liittyvissä asioissa.
Vanha kirjallisuuden päivien yhteydessä Vammalassa on ollut kirjavinkkauksen SM-kilpailut parina vuonna. Tämän vuoden (26.-27.6.2009) ohjelmassa ei niitä näyttänyt olevan. Sen sijaan Sastamalassa järjestetään 9.11. Kirjaset, lasten ja nuorten kirjapäivät, joiden ohjelmaan kuuluu kirjavinkkauksen ja jästihuispauksen SM-kisat.
Suomen kirjavinkkarit pitävät yhteyttä keskenään, sähköpostilistalle liittymisestäkin kuulet Marja-Leena Mäkelältä.
marja-leena.makela(at)netikka.fi.