Mitä tarkoittaa " Innoituksen perustana (teos) : Moyes Jojo " ?

Kysytty

Mitä tarkoittaa
" Innoituksen perustana (teos) : Moyes Jojo " ....
Tämä merkintä on Moyesin Lainakengissä - kirjan tiedoissa Helmetin sivuilla?
En ole tällaiseen ennen törmännyt.

Vastaus

Vastattu

Luettelointitiedoissa lause on harvinainen, vaikka monet kääntäjät tekevät samaa kuin Riina Vuokko.

Lause tarkoittaa, ettei käännös ole aivan sanasta sanaan, vaan kääntäjä on halunnut tavoittaa myös kirjan tunnelman suomen kielellä.

Kersti Juva on kirjoittanut kääntäjän ammatista teoksia, joissa kielten erilaisuuksia pohditaan ansiokkaasti. https://kieliasiantuntijat.fi/juvan-teos-on-jannittava-sukellus-kaannosvastineiden-valtamereen/

7 ääntä

Kommentit

Kirjaston vastaus tämäkin:
Merkintä "Innoituksen perustana teos [teoksen nimi]" näkyy metatiedoissa Huomautus-kentässä, mikäli kyseinen teos perustuu johonkin toiseen kirjalliseen teokseen, kansantarinaan tai mytologiaan tai on kyseisen lähteen innoittama.
https://www.kirjastot.fi/kysy/mita-tarkoittaa-innoituksen-perustana-teo…

Myös englanninkielisen alkuteoksen "Someone else's shoes" ja muiden käännösten metatiedoissa on huomautus, jonka mukaan teos perustuu saman tekijän aikaisemmin julkaisemaan kertomukseen "Crocodile shoes", joka on yksi 11:stä tarinasta kokoelmassa "Paris for one and other stories" (Pariisi yhdelle ja muita kertomuksia).

helmet.fi sekä jojomoyes.com ja muut engl.lähteet

"Lause tarkoittaa, ettei käännös ole aivan sanasta sanaan, vaan kääntäjä on halunnut tavoittaa myös kirjan tunnelman suomen kielellä."
Ei nyt sentään. Ammattitaitoinen kääntäjä ei milloinkaan kirjoita "sanasta sanaan", ja teoksen tunnelman tavoittaminen kuuluu ilman muuta työhön.

"Innoituksen perusta" on toinen teos, josta jokin idea sisältöön on lainattu. Esimerkiksi Agathan Christien kirjojen etsivä Sven Hjerson (fiktiivisen kirjailijan fiktiivisten teosten päähenkilö) oli innoituksen perustana ruotsalaiselle Hjerson-tv-sarjalle, jossa Agathalta oli peräisin vain henkilön nimi ja ammatti.

Suomalainen asiasanasto, https://finto.fi/mts/fi/page/m3458
KÄYTETTÄVÄ TERMI: innoituksen perustana (teos)
MÄÄRITELMÄ: Teos, joka on toisen teoksen innoittajana.

Esimerkki
Eräiden Tracy Chevalierin romaanien innoituksen perustana on ollut Vermeerin maalaus. Ensin oli taiteilija ja taideteos, sitten kirjailija loi maalauksen inspiroimana fiktiivisen tarinan.