Mitä on MARC? Missä käytetään?

Kysytty

Mitä on MARC?
Missä käytetään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

YKsi selitys MARC -käsitteelle:

TIetokonepohjaisen luetteloinnin tietueformaatti ts. paperisen luettelointikortin dokumenttia kuvaavat tiedot atk-pohjaisessa muodossa. MARC-formaatin kehitti alunperin Kongressin kirjasto Yhdysval-
loissa oman kokoelman luetteloimiseksi. Tätä MARC I -projektia seurasi MARC II -projekti, jossa tut-
kittiin, miten eri bibliografisten kenttien (esim. tekijä -kenttä, kirjan nimi -kenttä, asiasanakentät jne.) alkaminen voitiin osoittaa erilaisilla koodeilla sekä kenttien jakaminen osakenttiin. MARC II:ssa tutkit
tiin myös, miten kuvailualueen elementtejä (kustantaja, ulkoasutiedot, sarjajulkaisutiedot, ISBN-tunnus)
voitiin käyttää aineiston haussa.

Useimmat nykyiset atk -pohjaiset luettelointijärjestelmät perustuvat MARC -formaattiin kansallisin sovellutuksin. Kansainväiseen tietueidenvaihtoon kansalliset tietueformaatit muotoillaan UNIMARC-
standardin mukaan.

Lisätietoa MARC- formaatista saat mm. teoksesta:

ROWLEY, Jennifer: Computers for Libraries. Library Association Publishing, 1993.