Otsikko
Olen informaatiotutkimuksen opiskelija ja teen aiheeseen liittyviä tehtäviä. Kysyisinkin, mistä Marc-kentästä kirjastotietokanta, esim. Helmet, poimii hakuun…

Kysytty

Olen informaatiotutkimuksen opiskelija ja teen aiheeseen liittyviä tehtäviä. Kysyisinkin, mistä Marc-kentästä kirjastotietokanta, esim. Helmet, poimii hakuun asetettujen rajausten tiedot (esim. aineistotyyppirajaus ja kielirajaus)?

Toinen kysymykseni koskee pää- ja lisäkirjauksia. Pystyykö esim. Helmet-tietokannasta näkemään, minkä osan tietueesta luetteloija on valinnut pääkirjaukseksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-järjestelmässä aineistotyyppi merkitään kenttään 599, joka on ns. "oma" kenttä. Rajauksissa käytetään kuitenkin ensisijaisesti ns. yliöön merkittävää koodia, joka esimerkiksi CD-levyillä on 3, kirjoilla 1. Kielirajaukset tehdään MARC-kentän 041 perusteella. Selväkielisenä kielet merkitään kenttään 546.

HelMet-tietokannassa voi normaalin asiakasnäytön lisäksi tarkastella tietuetta myös MARC-muodossa, jolloin on helppo tutkia, mistä kentästä mikin asiakasnäytön tieto on peräisin. Pääkirjauksen voidaan sanoa muodostuvan aina kahdesta pääelementistä eli pääkirjauksen otsikosta (tekijän tai esittäjän nimi, MARC-kentät 100 ja 110) ja päänimekkeestä, joka merkitään kenttään 245 (jos kyseessä on standardoitava teoksen nimi, käytetään myös kenttää 240 musiikissa ja 130 kirjallisuudessa, kun tekijää ei ole).

HelMetin asiakasnäytössä kenttään 100/110 merkitty tekijä näytetään aina ylimpänä ja kenttään 245 merkitty pääkirjauksen otsikko sen alla, paitsi jos kyseessä on musiikkiteos, josta tehty 240-kirjaus tulee kentän 245 tiedon yläpuolelle. Näihin näyttöihin ja niiden järjestyksiin eivät luetteloijat voi vaikuttaa, vain kenttien sisältöihin.

Jos haluat lisätietoja luetteloinnista HelMet-järjestelmän, voit ottaa myös suoraan yhteyttä.

Heikki Poroila
HelMet-musiikkivarasto
heikki.poroila@vantaa.fi