Tarvitsisin tietoa luetteloinnin kehittymisestä, sen historiasta. Mitä teoksia tai internet-lähteitä voisi olla ja mitä hakusanoja kannattaisi käyttää?

Kysytty

Tarvitsisin tietoa luetteloinnin kehittymisestä, sen historiasta. Mitä teoksia tai internet-lähteitä voisi olla ja mitä hakusanoja kannattaisi käyttää?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Oili Kokkosen Luetteloinnin perusteiden (Kirjastopalvelu, 1979) lisäksi luetteloinnin historiasta kerrotaan seuraavissa teoksissa:

Sievänen-Allen, Ritva: Johdatus kirjastotieteeseen ja informatiikkaan (Otava, 1978)

Tiedon tie (BTJ Kirjastopalvelu, 1999)
Ilkka Mäkisen artikkeli Elettiinpä ennenkin: informaatiohistoriaa

Kirjastojen tietotekninen tulevaisuusskenaario 1997-2006 (BTJ Kirjastopalvelu, 1997)
Eeva Murtomaan artikkeli käsittelee luettelointia 1990-luvulta eteenpäin. Löytyy internetistä osoitteesta http://www.lib.helsinki.fi/skenaario/

Helle Kannilan Kirjastonhoidon oppaassa kerrotaan seikkaperäisesti kuinka luettelointia tehtiin, kun kirjastoissa oli käytössä pahviset luettelointikortit.

Internetistä ei näytä juuri löytyvän luetteloinnin historiaa käsitteleviä suomenkielisiä lähteitä. Kokeilin hakuja mm. sanojen luettelointi, historia, kehitys eri muodoilla. Lisäksi kävin läpi Kirjastot.fi –sivujen Linkkikirjastoa ja Hämeenlinnan kaupunginkirjaston Makupalat –linkkikirjastoa.