Onko saatavilla tilastoa siitä, kuinka suuri osuus suomeen käännetystä kaunokirjallisuudesta on käännetty mistäkin kielestä? Aikarajauksesi jokin 2000-luvun…

Kysytty

Onko saatavilla tilastoa siitä, kuinka suuri osuus suomeen käännetystä kaunokirjallisuudesta on käännetty mistäkin kielestä? Aikarajauksesi jokin 2000-luvun vuosi tai vaikka koko 2000-luku.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansallisbibliografiasta Fennicasta, jonka osoite on https://fennica.linneanet.fi/ ,voi hakea eri kielistä suomennettua kirjallisuutta. Haussa käytetään udk-luokitusta (yleinen kymmenluokittelu) ja kaunokirjallisuuden lisälukuja.

Esimerkiks: Mitä englanninkielistä proosaa on julkaistu suomeksi vuonna 2000?
Hakutyypiksi valitaan luokitus. Hakuruutuun kirjoitettava hakulauseke on seuraavanlainen:
udk:820 –3.

Hakulausekkeessa luku 820 on englanninkielisen kirjallisuuden luokituskoodi. Udk on luokitusjärjestelmän tunnus ja 3 on proosan lisäluku. Huom. lisälukujen eteen tulee välilyönti

Kohdasta rajaus voi tehdä aikarajauksen.

Esimerkkejä udk -luokitusjärjestelmän luokituskoodeista.
820 Englanninkielinen kirjallisuus
830 Saksakielinen kirjallisuus
839.7 Ruotsinkielinen kirjallisuus
840 Ranskankielinen kirjallisuus
850 Italiankielinen kirjallisuus jne.

Luokituskoodit löytyvät osoitteesta http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/fennica/fennica_udkkaavio/
Kaunokirjallisuuden lisäluvut löytyvät luokan 820/89 kohdalta.

Lisäluvut ovat
-1 runous
-2 näytelmäkirjallisuus, kuunnelmat, libretot, filmikäsikirjoitukset
-3 proosa
-4 esseet
-5 puheet, esitelmät
-6 kirjeet
-8 antologiat