Otsikko
Onko Ljubov ainoa venäläinen naisen nimi, joka ei pääty a-kirjaimeen?

Kysytty

Onko Ljubov ainoa venäläinen naisen nimi, joka ei pääty a-kirjaimeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

A-kirjain nimen lopussa on feminiinisuvun tunnus venäjän kielessä, joten naisten nimet pääsääntöisesti päättyvät siihen. Miehen nimeä Jevgeni vastaa naisen nimi Jevgenia.

Ljubov (Любов, suomeksi rakkaus) on poikkeus tästä säännöstä. Lisäksi englannin kielestä on lainattu Nelly (Не́лли). Siitäkin tosin käytetään usein venäläistettyä muotoa Nelja (Нэля).

Vastaavasti venäläiset miesten nimet aniharvoin päättyvät a-kirjaimeen, poikkeuksena Nikita.

11 ääntä

Kommentit

Venäjän kielessä nimi Ljubov päättyy pehmeään merkkiin, ei kirjaimeen v (в). Osa pehmeään merkkiin päättyvistä on feminiinejä ja osa maskuliineja. Sana Любовь on feminiini.