Onko koulumummojen ja/tai kouluvaarien vapaaehtoistoiminnasta kouluissa tehty tutkimusta? Onko aiheesta olemassa haastatteluja?

Kysytty

Onko koulumummojen ja/tai kouluvaarien vapaaehtoistoiminnasta kouluissa tehty tutkimusta? Onko aiheesta olemassa haastatteluja?

Vastaus

Vastattu

Yksinomaan koulumummoihin tai -vaareihin paneutunutta tutkimusta ei haaviini osunut, lehtijuttuja ja haastatteluja kylläkin:

Merja Forsman, Antilla on aina aikaa lapsille. - Martat 4/2017 [haastattelussa kouluvaari Antti Airisto]
Stina Haaso, Kouluvaari kuuntelee ja on läsnä. - Maaseudun tulevaisuus, 30.3.2012 [haastattelussa Turun Sirkkalan koulun kouluvaari Göran Wikstedt]
Anna Leena Högbacka, Mummot ja vaarit arjen apuna. - Opettaja 44-45/2010
Jukka Koivula, Kylävaarina ei sammaloidu : vaarin homma on Hannu Gustafssonille lomaa eläkeläisen arjesta [haastattelussa Mynämäellä kylävaarina toimiva Hannu Gustafsson]. - Kantri : Maaseudun tulevaisuuden kuukausiliite, 9/2012
Ulla-Maija Lammi-Ketoja, Kouluvaari ei anna jälkkää. - Lapsen maailma 3/2016 [haastattelussa Kurikan koulun kouluvaari Eino Pääkkönen]
Ulla-Maija Lammi-Ketoja, Kummimummi koulutiellä. - Lapsen maailma 3/2013 [haastattelussa Espoon Auroran koulun kummimummi Marjatta Tahkokallio]
Teemu Luukka, Kouluvaarilla on aikaa. - Helsingin sanomat 18.4.2004 [haastateltavina eläkeläiset Pauli Ares ja Jouko Koponen, jotka viettävät yhden päivän viikossa turkulaisessa Runosmäen koulussa]
Elsa Miinin, Vaari meni kouluun. - Kotivinkki 19/2016 [haastateltavina vapaaehtoisina toimivia kouluvaareja ja -mummoja sekä koululaisia Saunalahden koulussa Espoossa]
Jaana Skyttä, Kylävaari kertoo juttuja mereltä : Martti Agge on vieraillut Pöllönkankaan koululla opettajan apuna pari vuotta. - Ilkka 3.9.2010 [haastateltavina kylävaari Martti Agge ja MLL:n Pohjois-Pohjanmaan piirin perhetoiminnan päällikkö Airi Kananen]
Claes von Ungern-Sternberg, Farfar i skolan. - Vanhustyö 5/2005
Ulla Willberg, Tukivaarit tulevat! - Lapsen maailma 12/2002 [haastateltavina Turun Suikkilan koulussa vapaaehtoistyötä tekevät Paavo Pietilä ja Timo Kulmala]