Mitä voisi lukea/katsella iäkkään ihmisen kanssa?

Kysytty

Mitä voisi lukea/katsella iäkkään ihmisen kanssa? Jos on jo muistin kanssa ongelmia, ei jaksa kuunnella/pysy mukana edes novelleissa, mitä heille olisi tarjolla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä joitakin ideoita kirjastojen aineistosta.

Luettavaksi voisi kokeilla runoja. Ellei suosikkirunoja tai -runoilijoita ole mielessä, esim. kokoelmat Tämän runon haluaisin kuulla (uusin laitos Tammi 2014), Pieni runokirja : 150 suomalaista klassikkoa (Gummerus 2011) ja Sydämeni laulut : kauneimmat suomalaiset runot (Gummerus 2014) sisältävät tunnetuimpia ja rakastetuimpia runoja.

Kirjastoista löytyy myös mietelauseita ja vitsikirjoja. Lasten hauskoja tokaisuja on koottu mm. kirjoihin Vanhat tädit eivät muni (Schildts 2007) ja Krokotiilit eivät puhu suomea (Schildts 2007).

Vanhemmat lastenrunot ja -lorut voivat olla tuttuja vuosikymmenten takaa. Eläinrunojen kirja (Kirjayhtymä 1997) sekä Tunteellinen siili ja muita suomalaisia eläinrunoja (WSOY 1994) sisältävät eri tekijöiden eläinaiheisia runoja. Pikku Pegasos : 400 kauneinta lastenrunoa (10. painos Otava 1987) sisältää sekä vanhoja loruja että eri tekijöiden lastenrunoja. Myös Immi Hellénin tai Lauri Pohjanpään lastenrunokokoelmista voisi löytyä paljon tuttua.

Monista vanhoista aapisista on otettu näköispainoksia, mm. Aukusti Salon Meidän lasten aapinen (Otava 2005), Martti Haavion Iloinen aapinen (WSOY 2004) ja Aarni Penttilän Aapiskukko (Gummerus 1984). Jos omassa koulussa käytössä olleen aapisen jäljitys innostaa, tässä Lastenkirjainstituutin artikkelissa esitellään kansikuvien kera vanhoja aapisia: https://lastenkirjainstituutti.fi/2016/wp-content/uploads/2019/01/2018-….

Katseltavaksi voisi tutkia, löytyykö kotiseudun historiasta kuvitettuja teoksia. Kirjastosta löytyy myös luontokuvateoksia ja taidekirjoja. Luonnosta pitävää myös esim. kasviot tai perhoskirjat voisivat ilahduttaa.

Menneiden vuosikymmenten arkeen ovat kuuluneet monien kuvittajien ja graafikoiden työt. Esimerkiksi Rudolf Koivun ja Martta Wendelinin suosituista kuvista on julkaistu kirjoja. Myös eri aikakausien postikortteja esitteleviä kirjoja löytyy.

Kiinnostuksenkohteista riippuen viihdyttävää ja muistoja herättävää katseltavaa voisivat olla myös vaikkapa Arabian tai lasitehtaiden kuvastot, vanhoista ajoneuvoista kertovat teokset, eri vuosikymmenten muoti ja vanhoja mainoksia tai vaikkapa makeisrasioita esittelevät kirjat. Myös vanhoista leluista ja kiiltokuvista on julkaistu kirjoja.