Miten muinaisen Egyptin "arkkitehdit" hankkivat taitonsa suunnitella rakennuksia. Oliko silloin kouluja?

Kysytty

Miten muinaisen Egyptin "arkkitehdit" hankkivat taitonsa suunnitella rakennuksia. Oliko silloin kouluja?

Vastaus

Vastattu

Muinaisessa Egyptissä ei ollut samanlaista koulujärjestelmää kuin nykyisissä yhteiskunnissa. Suurin osa muinaisen Egyptin lapsista sai hyvin vähän tai ei lainkaan muodollista opetusta, joten he oppivat ammatin läheisiltä aikuisiltaan. Käytännössä poika peri usein isänsä ammatin ja tyttö äitinsä.

Kouluja oli kuitenkin olemassa. Yleensä tällaiset koulut toimivat temppelien tai virastojen yhteydessä. Kouluissa lapset oppivat lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan. Luku- ja kirjoitustaito mahdollisti sosiaalisen arvonnousun, mutta suurin osa näiden koulujen oppilaista oli todennäköisesti jo ennestään etuoikeutettujen ja rikkaiden perheiden lapsia. Muinaisen Egyptin arkkitehdit saivat alkeisopetuksen jälkeen ammatin vaatimaa käytännöllistä ja teoreettista opetusta.

Suurten rakennuskompleksien suunnittelu ja toteutus edellytti edistynyttä teknis-matemaattista osaamista. Egyptiläiset olivat antiikin maailmassa kuuluisia matemaattisesta osaamisestaan. Esimerkiksi Platon (Faidros 275) ja Aristoteles (Metafysiikka 981b) kirjoittivat tästä. Niin sanotussa Rhindin papyruksessa (British Museum 10057) on esimerkkejä matemaattisista probleemista. Osa näistä probleemista käsittelee pyramidin sivutahkojen kaltevuuksia. Kyseinen papyrus on peräisin 1600-1500 -luvulta eKr.

Monet Egyptin kuuluisimmista arkkitehdeista toimivat hyvin korkeissa viroissa. Esimerkiksi Sakkaran porraspyramidin suunnitellut Imhotep (fl. 2600 eKr.) ja Kheopsin pyramidin suunnitellut Hemiunu (fl. 2570 eKr.) olivat molemmat visiirejä eli käytännössä Egyptin pääministereitä. He olivat saaneet lapsesta asti parasta mahdollista opetusta ja heidän ympärillään oli osaavaa henkilökuntaa.

On syytä muistaa, että myös muinaisessa Egyptissä rakennusten suunnittelu- ja toteutusvaiheessa tarvittiin monenlaista osaamista.

Lähteet:

  • W.R. Dawson, "Education in Ancient Egypt", Science Progress in the Twentieth Century (1919-1933), 1925 (20), s. 109-119.
  • P. Montet, Sellaista oli elämä faraoiden Egyptissä (WSOY 1982).
  • K. Zinn, "Education, Pharaonic Egypt", teoksessa The Encyclopedia of Ancient History, eds. R.S. Bagnall, K. Brodersen, C.B. Champion, A. Erskine, S.R. Huebner, 2013, 2318–2323.