Mistä saan netistä lisätietoa muinaisen egyptin 3 soittajanaisesta? Englanniksi tai suomeksi. Tiedän alkuperäinen sijaitse Nakhtin haudassa ylhäisten laaksossa…

Kysytty

Mistä saan netistä lisätietoa muinaisen egyptin 3 soittajanaisesta? Englanniksi tai suomeksi. Tiedän, että alkuperäinen sijaitse Nakhtin haudassa ylhäisten laaksossa. Kaipaan historiaa symboliikkaa ja selitystä kuvalle, kaikista näkökulmista.

Vastaus

Vastattu

Nakht-nimisen virkamiehen hauta (TT52) sijaitsee Theban nekropolin alueella, lähellä Luxorin kaupunkia. Haudan sisällä olevista seinämaalauksista yksi kuvaa niin sanottua laaksojuhlaa. Kysymykseni aiheena olevat kolme soittajaa esiintyvät juuri tässä maalauksessa.

Laaksojuhlan aikana järjestettiin kulkue Karnakin temppelistä Niilin toisella puolella sijaitsevaan Hathorin temppeliin. Juhlan aikana ihmiset viettivät aikaa omaistensa haudoilla. Seinämaalaus kuvaa juuri tätä juhlaa.

Seinämaalauksessa esiintyvistä kolmesta nuoresta naisesta ei valitettavasti ole kovin tarkkaa tietoa. He ovat muusikoita, joista yksi soittaa harppua, toinen luuttua ja kolmas huilua. Muinaisessa Egyptissä musiikki oli osa uskonnollista kulttia.

Laaksojuhlasta saat lisätietoa ainakin seuraavista lähteistä:

  • Lauren Dogaer, "The Beautiful Festival of the Valley in the Graeco-Roman Period: A Revised Perspective", The Journal of Egyptian Archaeology 2020 (106), s. 205-214. https://doi.org/10.1177%2F0307513320978239
  • Pierre Montet, Sellaista oli elämä faraoiden Egyptissä, WSOY 1982, eritisesti s.346-347.