Kuoliko Englannissa muistaakseni kesällä 2003 joku poliitikko, jonka joko etu- tai sukunimi oli Kerry? Muistaakseni hän ei kuollut luonnollisesti, mutta en nyt…

Kysytty

Kuoliko Englannissa muistaakseni kesällä 2003 joku poliitikko, jonka joko etu- tai sukunimi oli Kerry? Muistaakseni hän ei kuollut luonnollisesti, mutta en nyt yhtään muista.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arvelisin, että kysymyksessä tavoiteltu henkilö on Iso-Britannian puolustusministeriössä työskennellyt tiedemies David Kelly. Kelly oli biologisen sodankäynnin asiantuntija, joka toimi myös YK:n asetarkastajana Irakissa. Kelly löydettiin kuolleena metsästä asuntonsa läheltä heinäkuussa 2003. Häntä oli aiemmin epäilty lähteeksi Iso-Britannian osallisuutta Irakin sotaan käsitelleessä uutisjutussa, jossa syytettiin brittihallitusta Irakia koskevien tiedustelutietojen vääristelemisestä. Brittilehdistö syytti varsin suorasanaisesti hallitusta Kellyn kuolemasta ja esitti, että tästä tehtiin syntipukki pääministeri Tony Blairin ja hänen neuvonantajansa pelastamiseksi. Poliisin mukaan Kelly teki itsemurhan. Hänen kuolemaansa liittyy kuitenkin useina epäselvinä pidettyjä yksityiskohtia, minkä vuoksi itsemurhateoria on sittemmin kyseenalaistettu ja tapaus on yhä mitä suurimmassa määrin kiistanalainen.

Lähteet ja taustatietoa:

YLE | Brittitutkija David Kellyn kuolinsyy itsemurha

BBC | Dr David Kelly: Controversial death examined

Express | Dr David Kelly death: Former MoD insider speaks about mystery 15 years on

YLE | Raportti: Tony Blair esitteli virheellistä tiedustelutietoa varmana ennen Irakin sotaa