Kun monet sanovat nähneensä Herran valon, kun ovat käyneet lähellä kuolemaa, niin johtuuko se vain siitä, että he ovat kuulleet puhuttavan Jumalasta ja…

Kysytty

Kun monet sanovat nähneensä Herran valon, kun ovat käyneet lähellä kuolemaa, niin johtuuko se vain siitä, että he ovat kuulleet puhuttavan Jumalasta ja Taivaaseen pääsemisestä, eli jos joku ei jostakin syystä olisi koskaan näistä kuullut, ei myöskään taatusti näkisi tuota valoa tuossa tilanteessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Uusimman aivotutkimuksen löydösten mukaan erilaiset kirkkaan valon mielikuvat potilailla, jotka ovat olleet kuolemaisillaan, johtuvat aivojen fysikaalisista muutoksista eivätkä siten ole riippuvaisia uskonnollisista tulkinnoista. Valon tulkitseminen uskonnollisesti edellyttää siis ennakkokäsitystä siitä, että kirkas valo ja jumala tai taivas liittyvät jotenkin toisiinsa. Kaikilla ihmisillä tällaista ennakkokäsitystä ei ole, mutta se ei siis todennäköisesti estä heitä kokemasta valon kirjastumista. Ilmiön tutkimus on käytännössä varsin vaikeata, koska asiaa voidaan tiedustella varsin pieneltä ihmisjoukolta (useimmiten ihminen kuolee eikä ole enää kertomassa mitään).

Heikki Poroila