Löytyykö ala-asteikäisille valmista näytelmämateriaalia?, esim. valmista näytelmämateriaalia?.

Kysytty

Löytyykö ala-asteikäisille valmista näytelmämateriaalia?, esim. valmista näytelmämateriaalia?.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekemällä haun Helmet-tietokantaan (sanahaku, hakusanat näytelmät and lastenkirjallisuus) saan seuraavat tulokset:

Näytelmäkirja : näytelmiä luokille 1-6 / Leena Tulivirta ; [ KIRJA 2001
2 Tuplaten : kaksi lastennäytelmää KIRJA 2000
3 Yhdessä kouluteatteriin : esityksiä koulun näyttämölle / [to KIRJA 1999
4 Näytelmän aika / [kuvat: Paul Austin] ; [suomennos: Teija Pe KIRJA 1999
5 Lasten- ja nuortennäytelmien luettelo : nukkenäytelmät / [ju KIRJA 1996
6 Papupata / Kaarina Helakisa (toim.) ; [kuvitus: Leena Lumme] KIRJA 1996
7 Lukemisia lapsille. V nide / suomentajat: V. Tarkiainen, Val KIRJA 1995
8 Lukemisia lapsille. IV nide / suomentajat: V. Tarkiainen, Va KIRJA 1993
9 Lukemisia lapsille. II nide / suomentajat: V. Tarkiainen, Va KIRJA 1993
10 Lasten- ja nuortennäytelmäluettelo 1992 / koonnut Marjo-Riit KIRJA 1992
11 Kellokassin arvoitus / Ritva Toivola ; kuvittanut Timo Käst KIRJA 1992
12 Sininen Saniaismetsä ja Punaiset villahousut / Sirpa Saranp KIRJA 1989

Yhdessä kouluteatteriin : esityksiä koulun näyttämölle / [to KIRJA 1999
4 Näytelmän aika / [kuvat: Paul Austin] ; [suomennos: Teija Pe KIRJA 1999
5 Lasten- ja nuortennäytelmien luettelo : nukkenäytelmät / [ju KIRJA 1996
6 Papupata / Kaarina Helakisa (toim.) ; [kuvitus: Leena Lumme] KIRJA 1996
7 Lukemisia lapsille. V nide / suomentajat: V. Tarkiainen, Val KIRJA 1995
Lasten- ja nuortennäytelmäluettelo 1992 / koonnut Marjo-Riit KIRJA 1992
11 Kellokassin arvoitus / Ritva Toivola ; kuvittanut Timo Käst KIRJA 1992
12 Sininen Saniaismetsä ja Punaiset villahousut / Sirpa Saranp
13 TINANAPPI JA MUITA SATUNÄYTELMIÄ / LAURA SUSILUOTO KIRJA 1967
14 LIIKENNENÄYTELMIÄ LAPSILLE / KAUKO VALTA YLÄNNE

Näytelmien soveltuvuus ala-asteikäisten käyttöön kannattaa tietenkin tarkastaa. Omasta kokemuksestani voin suositella Papupata-kirjaa. Näytelmien saatavuustiedot saat näkyviin Helmet-tietokannasta tekemällä haun ja klikkaamalla otsikkokenttää. Kannattaa kokeilla myös muita hakusanoja, esim. sketsit, joilla saa esiin mm. Kirsti Koivulan teoksia, esim. Ilmaisun iloa-nimisen hyvän teoksen.

Ilmaisukasvatuksesta kertovista kirjoista voi saada lisää vinkkejä tästä aiheesta. (Ks. Helmet-sanahaku, hakusana Ilmaisukasvatus).Tämä haku antaa tulokseksi lähinnä käytännön ohjeita draaman ja ilmaisutaidon opetukseen. Lisää materiaalia voi saada mm. Teatterikorkeakoulun kirjastosta. Kokoelmia pääsee selaamaan osoitteessa http://arsca.csc.fi/.