Otsikko
Mistä löydän scifi-genreen kuuluvan novellin, jossa käsitellään koulumaailmaa? Tarkoituksena on saada villejä ideoita ja uusia näkökulmia uuden koulun…

Kysytty

Mistä löydän scifi-genreen kuuluvan novellin, jossa käsitellään koulumaailmaa? Tarkoituksena on saada villejä ideoita ja uusia näkökulmia uuden koulun suunnitteluun.

Vastaus

Vastattu

Ikävä kyllä emme keksineet novellimittaista positiivista esimerkkiä tieteiskirjallisuudesta. Suurin osa tieteiskirjallisuuden kouluaiheisista kirjoista ja novelleista tuntuvat olevan dystopioita ja koulut ovat autoritäärisiä ja erittäin kontrolloituja. Tunnetuin novellimittainen esimerkki tulevaisuuden koulutuksesta on lienee Orson Scott Cardin Ender's game, jossa lapsia opetetaan sotimaan tuntematonta vihollista vastaan. Novelli laajeni myöhemmin useammaksikin kirjasarjaksi ja siitä on tehty myös sarjakuva ja elokuva.

Star Trek -televisiosarjoissa ja elokuvissa on Tähtilaivaston akatemia, jossa opiskelevat sovussa niin ihmiset kuin Liittoon kuuluvat muutkin avaruuden kansat.

Positiiviseksi esimerkiksi ehdotammekin siis Taru Kumara-Moision romaaneja Ihmisversoja ja Taivaanjuuret. Ensi vuonna on ilmestymässä Satu Piispa-Hakalan Debytantti, jossa käsitellään tulevaisuuden yliopistomaailmaa.

Aiheesta on vuonna 1986 ilmestynyt raportti Kasvatuksen tulevaisuudenkuvat tieteiskirjallisuudessa, mutta se on tekijänsä Irma Hirsjärven mukaan jo pahasti vanhentunut.

Monissa tieteistarinoissa on varmasti paljon, josta voi ammentaa koulumaailmaan.

Lähteet: vastaajan sähköpostikeskustelut Irma Hirsjärven ja Anne Leinosen kanssa.