Otsikko
Luin paljon scifiä varhaisteini-ikäisenä, 80-luvun loppupuolella. Tuolloin luin kirjan, jossa rikoksen tehneeltä henkilöltä pyyhittiin muisti. Kirjan…

Kysytty

Luin paljon scifiä varhaisteini-ikäisenä, 80-luvun loppupuolella. Tuolloin luin kirjan, jossa rikoksen tehneeltä henkilöltä pyyhittiin muisti. Kirjan päähenkilö halusi selvittää, minkä rikoksen oli tehnyt, ja tarina koostui pääosin menneisyyden jäljittämisestä. Lopulta paljastui, että päähenkilö oli entinen sotilas, joka oli kaivanut lusikalla silmän joltakulta (mahdollisesti lapselta?). Tarina jäi kuvottavana mieleeni, mutta kirja ja kirjailija ovat unohtuneet. Tarinassa liikuttiin ainakin osan aikaa viidakossa. Kirja on ilmestynyt suomeksi luultavasti ennen vuotta 1990, mahdollisesti paljonkin sitä aiemmin. Onko mahdollista selvittää, mikä kirja oli kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Olisikohan kyseessä Bob Shawn teos Kukahan minä olen?. Kirja on ilmestynyt suomeksi Jalavan ksutantamana 1988.
Takakannen tekstin mukaan päähenkilö Warren Peace värväytyy avaruuslegionaan, jossa tulevilta alokkailta pyyhitään muisti. Warren haluaa tietää, kuka hän on ja karkaa ja joutuu kohtaamaan epämiellyttävän totuuden.