Onko evakuointi aina pakkokeino? Jos ei, niin missä tilanteissa ei ole?

Kysytty

Onko evakuointi aina pakkokeino? Jos ei, niin missä tilanteissa ei ole?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sanastokeskuksen Kokonaisturvallisuuden sanaston (2017) mukaan evakuointi eli "ihmisten ja omaisuuden siirtäminen turvaan vaara-alueelta tai vaarallisesta kohteesta"

"toteutetaan toimivaltaisen viranomaisen päätöksellä ja johdolla tilanteen mukaan joko suppeana tai laajana".

Sanaston mukaan ihmisten vapaaehtoista siirtymistä ei lueta evakuointikäsitteen piiriin.

Koko julkaisu on luettavissa myös verkossa:

http://www.tsk.fi/tiedostot/pdf/Kokonaisturvallisuuden_sanasto_2.pdf

0 ääntä

Kommentit

Evakuoinnista kertovassa Wikipedian artikkelissa luki aiemmin, että se on pakkokeino mutta nyt joku on poistanut sen ja sanonut, että se ei ole aina pakkokeino.

Wikipedian lukija: kiinnitithän toki huomiota siihen, mitä kirjoittaja oli merkinnyt lähdeviitteeksi asianomaiseen kohtaan! Pääsitkö tutkimaan alkuperäistä tietolähdettä ja totesitko sen luotettavaksi?