Mikä on sisäjärvi?

Kysytty

Mikä on sisäjärvi?

Vastaus

Vastattu

Sisä-etuliite järvistä puhuttaessa ei tuo sanan merkitykseen mitään lisäarvoa, koska järvet jo sinänsä ovat sisävesiä. Sanakirjamme suosittelevatkin sisäjärven asemesta käyttämään sanaa järvi.

https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/sisäjärvi
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/sisävesi

Kirjallisuutta:
Matti Leppäranta, Lauri Arvola, Timo Huttula, Suomalainen järvikirja

1 ääntä

Kommentit

Jotkut näyttävät kutsuvan esim. Björkön saaressa maannousun seurauksena merestä erottunutta järveä sisäjärveksi. Toisaalta myös Savonlinnan Vuokalanjärveä saatetaan kutsua sisäjärveksi, vaikkei se näyttäisi mitenkään eroavan lähiympäristönsä kymmenistä muista järvistä.
Tuon sanan käytöstä onkin vaikea löytää mitään yhtenäistä logiikkaa.
Helsinginsanomien verkkolehdessä on mielipidekirjoitus vuodelta 1995, jossa tuon sanan tarpeellisuutta ilmeisesti perustellaan, mutta kirjoitus on maksumuurin takana, joten en päässyt sitä lukemaan. Jos jollakulla tämän lukijalla on Hesarin maksullinen verkkopalvelu käytössään, niin toivoisin lyhyttä referaattia. Kirjoitus löytyy tämän linkin takaan: https://www.hs.fi/mielipide/art-2000003461285.html

HS 24.8.1995:
Täällä Saimaan alueella sana voi hyvin, on hyödyllinen, jopa välttämätön päivittäisessä puheessa ja kirjoituksessakin.
Jos kerrot mökkisi olevan sisäjärven rannalla, kuulija tai lukija tietää oitis sijoittaa sen pienehkölle, enimmillään muutaman kilometrin pituiselle järvelle, jolta, mikä olennaisinta, ei ole kulkukelpoista vesitieyhteyttä Saimaaseen. Tällaisia sisäjärviä on Saimaan alueella tuhansia.

Valtioiden rajojen mukaan voidaan myös jakaa järviä sisäjärviin ja rajajärviin.