Onko Dina-nimisillä omaa nimipäivää ja jos on, minkä maan kalenterissa?

Kysytty

Hei!
Onko Dina-nimisillä omaa nimipäivää ja jos on, minkä maan kalenterissa? Ilmeisesti ruotsinkielisessä kalenterissa se on epävirallisena sama kuin Disan eli 2.2, mutta onko nimelle myös ihan oma merkkipäivä jossain muussa kalenterissa? Nimen alkuperähän löytynee raamatusta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nimi Dina, Dinah (oikeus, naistuomari) tulee hepreasta. Dina oli  Vanhassa testamentissa patriarkka Jaakobin tytär. Euroopassa Dina on tavallisimmin käsitetty lyhentymäksi dine-, tina- ja tine-loppuisista nimistä (esim. Adina, Albertina, Bernhardine, Claudine, Konstantine ym.).

Lähde: Pentti Lempiäinen: Suuri etunimikirja (1999)

Verkossa olevan kansainvälisen nimipäiväkalenterin mukaan Dinalla nimipäivä esimerkiksi Latviassa 24.2. ja Norjassa 30.12. https://www.namecalendar.net/?name=dina&lang=en#.YVb8cueU-Uk

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Tämä on sitten hienoa, kun kaikenlaisiin kysymyksiin saa sieltä vastauksen. Ei ollut ensimmäinen kerta kun palvelua käytin, ja taas tuli nopeasti vastaus. Kiitos☺️